اخبار

درخشش نگین "پویش ملی سلامت" بر شانه پُر افتخار بهداشت استان در ۱۴۰۲

درخشش نگین "پویش ملی سلامت" بر شانه پُر افتخار بهداشت استان در ۱۴۰۲

سلامت یکی از عوامل اساسی توسعه پایدار در هر جامعه است و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به منظور دستیابی به هدف فوق در قالب استقرار شبکه‌های بهداشتی درمانی بعد از انقلاب این رسالت را بر عهده گرفته و طی سال‌های گذشته گام‌های موثر و اساسی در این راستا برداشته است.
 
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ضمن عرض تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و عید بزرگ مبعث به تشریح دستاوردهای یکساله این حوزه پرداخت و گفت: در استان کرمانشاه بالغ بر ۹۰۰ واحد بهداشتی شامل: ۶۳۱ خانه بهداشت ، ۶۱ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۱۴۴ پایگاه سلامت ، ۲۶ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و ۴۷ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی وجود دارد..
دکتر شکیبا طی ارائه این گزارش به روابط عمومی دانشگاه اعلام کرد:  بیش از ۳۵۰۰ نیروی بهداشتی شامل پزشک، ماما، کارشناس روانشناسی، کارشناس تغذیه، بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای و مراقب سلامت و بهورز زیر نظر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۸۳۲ نفر  بهورز ، ۳۰۰ نفرپزشک  و۱۰۰ نفر نیز دندانپزشک هستند.

وی با افتخار براینکه امسال استان کرمانشاه مقام اول کشوری بیماریابی دیابت و فشار خون بالا را در پویش ملی سلامت کسب کرد گفت: بی شک تلاش نیروهای بهداشتی فوق در استان کرمانشاه و همکاری و استقبال بسیار خوب مردم استان در کسب این رتبه موثر بوده  است.

دکتر شکیبا اظهار داشت: پویش ملی سلامت با هدف غربالگری جمعیت بالای ۱۸ سال از نظر ابتلا به دو بیماری دیابت و فشارخون بالا در استان کرمانشاه همزمان با سراسر کشور از ۲۰ آبان‌ماه آغاز شد و تا ۳۰ دی ادامه داشت.

به گفته او از یک میلیون و ۴۴۸ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال استان، یک میلیون و ۳۷۸ هزار نفر در قالب طرح پویش ملی سلامت مورد غربالگری قرار گرفته‌اند که ۹۵ درصد گروه هدف را شامل می شود.

وی افزود:از نظر درصد بیماران شناسایی شده مبتلا به فشارخون بالا و دیابت رتبه اول کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه کسب شد که در جای خود بسیار ارزشمند و حائز اهمیت می باشد.

معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه پس از اتمام طرح حدود ۶۱ هزار نفر مبتلای قطعی به فشارخون بالا و بالغ بر ۳۱ هزار نفر مبتلای قطعی به دیابت در استان شناسایی شدند گفت : طی این بررسی ۳۴ هزار نفر نیز با احتمال ابتلاء به بیماری دیابت و  ۶۶ هزار نفر  نیز با احتمال ابتلاء به پرفشاری خون شناسایی شدند.
 
معاون بهداشت استان با عنوان اینکه تعداد ۲۵۶ هزار نفر از جمعیت جوان استان(۱۸ تا ۲۹ سال) یعنی ۸۷ درصد جمعیت جوان استان در این پویش شرکت کردند گفت: انتظار می رفت ابتلا به این بیماری در بین آنها بسیار کم باشد اما پس از انجام غربالگری ۳۸۰ نفر مبتلا به پرفشاری خون قطعی  و ۲۹۹ نفر مبتلا به دیابت قطعی، ۷۱۰ نفر مشکوک به پرفشاری خون و ۳۱۴ نفر مشکوک به دیابت شناسایی شد.

وی افزود:نکته قابل توجه این است که چون تشخیص این دو بیماری در افراد جوان درمراحل اولیه صورت گرفته است کنترل آنها به راحتی صورت می گیرد و عوارض جدی برای  افراد مبتلا ایجاد نمی کند.

دکتر شکیبا در ادامه با اعلام اینکه هم اکنون طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع  امسال برای شهرهای بالای ۲۰ هزار خانوار در کشور در حال اجرا می باشد گفت: به حول و قوه الهی استان کرمانشاه در اجرای این طرح نیز پیشرو است به نحوی که فاز اول در کنگاور اجرا شده ، فاز دوم در هرسین، سنقر و پاوه آغاز گردیده، فاز سوم در جوانرود و صحنه در دستور کار قرار گرفته و پس از اجرای آن فاز چهارم طرح نیز را در شهرهای کرمانشاه، سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب خواهیم داشت.

بنابر اظهارات این مقام مسئول در این طرح برای هر ۳۰۰۰ نفر یک پزشک و هر ۱۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت در نظر گرفته شده ضمن اینکه هر مراقب سلامت موظف است جمعیت تحت پوشش خود را از نظر بهداشتی و درمانی زیر نظر داشته باشد و موارد لازم را در سامانه سیب ثبت کرده و پیگیری نماید.
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ ۱۹:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید