اخبار

شعار و روزشمار هفته هوای پاک اعلام شد

شعار و روزشمار هفته هوای پاک اعلام شد

آلودگی هوا در سطح جهان به عنوان‌چهارمین علت مرگ و میر پس از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و رژیم غذایی نامناسب است.

دکتر شکیبا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در این خصوص گفت: مرگ سالانه ۵۰۰ هزار نوزاد در جهان ، ۱۲ درصد از مرگ های سالیانه در جهان منتسب به آلودگی هواست و ذرات کمتر از دو و نیم میکرون پنجمین عامل خطری است که بیشترین درصد موارد مرگ را به خود اختصاص داده است و به طور کلی سالانه حدود ۷ میلیون‌مرگ در جهان ، به آلودگی هوا منتسب می گردد‌.

وی در گفتگو با سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه  با اعلام اینکه روز29 دیماه روز هوای پاک و از تاریخ 26 الی 2 بهمن ماه با شعار "هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول" به عنوان هفته هوای پاک نامگذاری شده است گفت: هفته هوای پاک و شعار سالیانه هوای پاک، یادآوری کننده لزوم رفتار همراه با تعهد مردم و مسئولان در جهت کاهش آلودگی هوا می باشد و اینکه علاوه بر جلوگیری از آلودگی، خودمراقبتی نیز باید در اولویت عموم‌ مردم در مقابله با اثرات آلودگی هوا قرار گیرد.

 معاون بهداشت دانشگاه در ادامه بیان کرد: همچنان که در شعارهای امسال بیان شده است، برای رعایت حقوق عامه مردم در بهره مندی از هوای پاک، لازم است نگرش عمومی در خصوص هوا که انسان بدون تنفس آن دو دقیقه بیشتر زنده نخواهد ماند، اصلاح شود.

این مقام مسئول در ادامه راهکارهای علمی برای کاهش آلودگی هوا بیان کرد: استفاده از انرژی های تجدید پذیر مثل انرژی خورشیدی به جای سوخت های فسیلی، بهینه سازی سیستم حمل و نقل عمومی به طوری که مردم به جای خودروهای تک سرنشین از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده نمایند از جمله این راهکارهاست.

دکتر شکیبا همچنین به راهکارهای کاهش آلودگی هوا با حذف خوروهای فرسوده، بهینه سازی کیفیت سوخت ها، کاهش علاقمندی به آتش زدن مزارع و یا آتش زدن وسایل پلاستیکی و زباله ها به هر دلیل، هوشمند سازی سیستم های گرمایش و به طور کلی درست مصرف کردن سوخت های فسیلی برای گرم نمودن محیط زندگی و کار در فصول سرد نیز به عنوان راهکارهای عملی اشاره کرد.

دکتر شکیبا در پایان بیان کرد: در این هفته هر روز با یک شعار خاص با هدف فرهنگ سازی عمومی، شناخت تکالیف مردم و مسئولین ، داشتن استراتژی برای کاهش آلودگی هوا و در نهایت حفظ سلامت مردم نامگذاری شده است که عبارتند از:

سه شنبه 1402/10/26 هوای پاک، حقوق عامه

چهارشنبه 1402/10/27 هوای پاک، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

پنجشنبه 1402/10/28 هوای پاک، توسعه انرژی های تجدیدپذیر

جمعه 1402/10/29 هوای پاک،آموزش و مشارکت عمومی

شنبه 1402/10/30 هوای پاک، خودروهای فرسوده

یکشنبه 1402/11/1 هوای پاک، کیفیت سوخت

دوشنبه 1402/11/2 هوای پاک، سلامت
۲۶ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید