اخبار

"زنان" برای سلامت خود این کارها را انجام دهند

"زنان" برای سلامت خود این کارها را انجام دهند



رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه به تشریح راهکارهای ارتقاء سلامت زنان پرداخت و عنوان کرد: با حفظ سلامت زنان نه تنها نیمی از جامعه در سلامت خواهند بود، بلکه با توجه به نقشی که زنان در حفظ سلامت اعضای خانواده دارند، ارتقاء سلامت آنها نقش موثری در ارتقاء سلامت تمام افراد جامعه خواهد داشت.

دکتر شکیبا با تاکید بر لزوم ارتقا، سواد سلامت در جامعه زنان و ترویج راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها گفت: بهبود سبک زندگی زنان نیازمند مداخلات جدی همه دستگاه ها است و همه ساله پویش هفته ملی سلامت بانوان ایران از ۲۰ تا ۲۶ آبان با هدف حساس سازی و اطلاع رسانی در خصوص مهمترین اولویتهای سلامت زنان در کشور برگزار می شود و شعار هفته امسال نیز تحت عنوان "بانوی سالم، خانواده سالم، جامعه سالم " نامگذاری شده و به تاثیرگذاری مهم سلامت زنان در سلامت جامعه اشاره دارد.

به گفته او یکی از اقدامات اساسی در ارتقاء سلامت زنان اصلاح شیوه زندگی است و سالم کردن تغذیه در مرحله نخست آن قرار دارد که باید در این زمینه اطلاع رسانی و آگاه سازی زنان بطور جد در دستور کار قرار گیرد.

دکتر شکیبا گفت: در تغذیه سالم، مصرف غذاهای فست فودی، گوشت قرمز، گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و چربی های اشباع شده مانند روغن نباتی جامد باید به طور جد محدود شود.

وی افزود: در کنار محدودیت مصرف این مواد غذایی، باید مصرف انواع میوه و سبزیجات در برنامه غذایی زنان و افراد جامعه افزایش یابد، طوری که روزانه پنج واحد میوه و سبزی شامل دو واحد میوه و سه واحد سبزی مصرف شود.

دکتر شکیبا خاطرنشان کرد: مصرف میوه و سبزیجات به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در پیشگیری از انواع سرطان ها داشته و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

وی افزود: همچنین فیبر موجود در میوه و سبزی موجب کاهش کلسترول خون شده و نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی دارد.

دکتر شکیبا افزایش فعالیت بدنی را هم یکی دیگر از راهکارهای موثر در اصلاح شیوه زندگی زنان عنوان کرد و افزود: تحرک و فعالیت بدنی نقش موثری در ارتقاء سلامت افراد دارد.

وی افزود: در حال حاضر کم تحرکی یکی از عوامل خطر انواع بیماریهای مزمن و نیز یکی از ریسک فاکتورهای بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان ها، سکته مغزی و دیابت به شمار می رود.

دکتر شکیبا گفت: تحقیقات نشان می دهد در صورت افزایش فعالیت بدنی می توان سالانه از چهار تا پنج میلیون مرگ در جهان جلوگیری کرد. بنابراین توصیه می شود بانوان حتما در هفته ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط مانند پیاده روی را در برنامه داشته باشند.

وی افزود: علاوه بر اینها توصیه می شود بانوان حتما غربالگری های مربوطه مانند غربالگری سرطان پستان را انجام داده و هر چند وقت یکبار چکاپ کامل را برای اطلاع از وضعیت سلامت خود داشته باشند.
۲۴ آبان ۱۴۰۲ ۱۳:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید