اخبار

"بانوی سالم ،خانواده سالم ،جامعه سالم " ، شعار هفته ملی سلامت بانوان ایران زنان اولین حافظان

"بانوی سالم ،خانواده سالم ،جامعه سالم " ، شعار هفته ملی سلامت بانوان ایران  زنان اولین حافظان
سلامت خانواده و جامعه هستند و باید محور برنامه های سلامت کشور باشند و برای توانمند سازی زنان و افزایش سواد سلامت آنها برنامه ریزی شود به همین منظور پویش هفته ملی سلامت بانوان ایران، همه ساله (20 -26 آبان) با هدف حساس سازی و اطلاع رسانی در خصوص مهمترین اولویتهای سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور برگزار می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان در این خصوص با تاکید بر نقش مؤثر سلامت زنان در سلامت جامعه گفت: امسال شعار "بانوی سالم ،خانواده سالم ،جامعه سالم " به عنوان شعار هفته سلامت بانوان تعیین شده است و با همکاری همه گروه های درون و برون بخش ازجمله اعضاء محترم هیئت علمی، کارکنان بهداشت و درمان، معاونت های دانشگاه و .. در راستای ارتقاءسلامت زنان و بهبود شیوه زندگی آنان و اطلاع رسانی به عموم مردم برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

دکتر شکیبا با تاکید بر اینکه سلامت زنان تأثیر زیادی بر سلامت فرزندان، خانواده و جامعه دارد گفت: زنان با پرورش فرزندان سالم و توانمند، نقش مهمی در ایجاد جامعه سالم و موفق ایفاد می کنند زیرا زنان محور و مدیر سلامت خانواده هستند و بخش مهمی از فعالیتهای مربوط به خود مراقبتی و مراقبت در منزل به عهده آنان است.

وی با عنوان اینکه زنان بطور معمول مدیریت و برنامه ریزی سلامت خانواده از واکسیناسیون کودکان گرفته تا تغذیه نوجوانان و کاستن از استرس های میانسالان و ارائه خدمات به سالمندان را به عهده دارند گفت: بنابراین مرگ مادر نه فقط به دلایل مرتبط با حاملگی و زایمان بلکه به دلایل دیگر نیز به همان اندازه برای خانواده فاجعه آمیز است و درتمامی ابعاد ، درد ناک و جبران ناپذیر می باشد .

به گفته او طبق بررسی های انجام شده در کشور، بیماریهای ایسکمیک قلب و بیماریهای عروقی مغز و همه عوامل خطر و زمینه ای که منجر به آنها می شوند مانند دیابت ، فشار خون و چاقی از اولویت ویژه ای در سلامت زنان برخوردارند و از مهمترین علل مرگ و میر زنان محسوب می شوند.

دکتر شکیبا با بیان اینکه سرطان ها نیز از علل اصلی مرگ و میر زنان است گفت: در زنان ایران، بار اصلی سرطان ها مربوط به سرطان پستان است که همچنان در رتبه اول سرطان ها قرار داشته و همه ساله به تعداد موارد بروز آن اضافه شده است و به عنوان شایعترین سرطان زنان، باعث خسارت های فردی، خانوادگی و اجتماعی فراوانی می شود.

معاون بهداشتی گفت :ارتقای شیوه زندگی زنان نیازمند مداخلات جدی همه بخش های توسعه و البته مداخلات اثر بخش نظام سلامت می باشد و  امید است با همراهی و همکاری همیشگی کلیه ایثارگران عرصه سلامت ،گام مؤثری در راستای حفظ و ارتقا سلامت آحاد جامعه برداریم .
۲۰ آبان ۱۴۰۲ ۱۶:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید