اخبار

《آب زندگی است، آب غذاست.هیچ کس را محروم نکنید》

《آب زندگی است، آب غذاست.هیچ کس را محروم نکنید》
《 FAO" Water is life " " water is food. Leave no one behind》



شعار روز جهانی غذا (۲۴مهر ماه)


دکتر شکیبا درگفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه بمناسبت فرا رسیدن روز جهانی غذا بیان کرد:

رشد سریع جمعیت، شهرنشینی، توسعه اقتصادی و تغییرات آب و هوایی منابع آبی سیاره را تحت فشار فزاینده ای قرار می دهد. در عین حال، منابع آب شیرین به ازای هر نفر در دهه های گذشته ٢٠ درصد کاهش یافته است و دسترسی و کیفیت آب به دلیل چندین دهه استفاده و مدیریت نامناسب، استخراج بیش از حد از آبهای زیرزمینی، آلودگی و تغییرات آب و هوایی به سرعت در حال بدتر شدن است. ما این خطر را داریم که این منبع گرانبها را به نقطه ای بی بازگشت بکشانیم.


وی خاطر نشان کرد :همه ما نیاز داریم که آب را حفظ کنیم و روش استفاده از آن را در زندگی روزمره خود بهبود بخشیم. آنچه می خوریم و نحوه تولیدآن غذا بر آب تأثیر می گذارد. ما میتوانیم با انتخاب غذاهای محلی، فصلی و تازه، هدر دادن کمتر آن ،حتی با کاهش ضایعات مواد غذایی و یافتن راههای ایمن برای استفاده مجدد از آن و در عین حال جلوگیری از آلودگی آب، تفاوت ایجاد کنیم.
 
دکتر شکیبا در این خصوص توصیه کرد:
از یک رژیم غذایی مناسب برای آب پیروی کنید،
میوه ها و سبزیجات فصل را انتخاب کنید زیرا معمولاً برای تولید به آب کمتری نیاز دارند. اگر می توانید، سعی کنید غذاهای بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که به آب کمتری نیاز دارند مانند حبوبات و آجیل.غذاهای تازه بیشتر بخورید،هنگام خرید غذا، محصولات تازه را انتخاب کنید زیرا به طور کلی سالم تر هستند و نسبت به غذاها و نوشیدنی های فوق فرآوری شده به آب کمتری برای تولید نیاز دارند.

ایشان گفت :همچنین در خصوص محصولاتی که آب زیادی برای تولید آنها مصرف می شود آموزش داده شود مثل برنج یا پروتئین های حیوانی و سعی شود که مصرف این محصولات کمتر و از حبوبات که آب کمتری برای تولید آنها مصرف می شود استفاده شود،ضایعات غذایی خود را کاهش دهید.صرفه جویی در آب کنید،صرفه جویی در آب باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود و استفاده از تکنیک های صرفه جویی در مصرف آب نیز می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند.

وی در پایان اعلام کرد :برای تولید غذا و رساندن آن از مزرعه به سفره به آب زیادی نیاز است. برنامه ریزی وعده های غذایی را با یک لیست خرید بهبود دهید، فقط آنچه را نیاز دارید به منظور کاهش ضایعات غذایی خود بخرید. همچنین می توانید سعی کنید از باقیمانده ها در یک دستور العمل جدید استفاده مجدد کنید یا اگر فضای کافی دارید، ضایعات خود را کمپوست کنید.
۲۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۷:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید