اخبار

"مقابله با نابرابری برای آینده ای تاب آور" شعار سال ۲۰۲۳ روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی

"مقابله با نابرابری برای آینده ای تاب آور" شعار سال ۲۰۲۳ روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی
 

دفتر بین المللی کاهش اثرات بلایای طبیعی هر ساله روز ۱۳ اکتبر مصادف با ۲۱ مهر را "روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی" اعلام نموده و شعاری به منظور سازماندهی اقدامات کشورها ارائه می نماید. 

دکتر شکیبا درگفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه بیان کرد : 

بر اساس گزارش جهانی کاهش خطر بلایا، توسعه پایدار، بدون در نظر گرفتن رویکرد کاهش خطر بلایا
امکانپذیر نمی باشد. از طرفی شواهد نشان میدهد در همه کشورها افزایش میزان مواجهه افراد و سرمایه ها در برابر بلایا بسیار سریع تر از کاهش آسیب پذیری صورت گرفته است. در نتیجه این امر، خطرات جدیدی به وجود آمده وخسارات ناشی از بلایا به طور مستمر افزایش یافته است. 

معاون بهداشت دانشگاه مطرح کرد: بررسی آمار وقوع مخاطرات در ایران نیز نشان دهنده میزان بالای وقوع مخاطرات طبیعی و انسان ساخت می باشد. این موضوع به علت موقعیت جغرافیایی و خصوصیات توپوگرافیک ایران و آسیب پذیری بالای سازه ای وغیرسازه ای در ساختمان ها می باشد که منجر به مرگ، صدمات فراوان و پیامدهای سوء سلامتی می شود. 

ایشان خاطر نشان کرد : با توجه به اهمیت موضوع، کلیه اسناد در ایران نظیر برنامه پنجم و ششم توسعه، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و اهداف کلان نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران بر پیشگیری، کاهش آسیب و آمادگی نظام سلامت برای مقابله در برابر بلایا با رویکرد توسعه پایدار تأکید دارند. 

وی اشاره کرد: با عنوان اینکه بررسی آمار نشان می دهد در دوره زمانی سال های۲۰۰۵-۲۰۱۵ کل خسارات اقتصادی ناشی از بلایا بالغ بر ۱.۳ تریلیون دلار بوده و مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم نیز از نظر شدت و تعداد افزایش یافته و توسعه پایدار را با موانع جدّی مواجهه کرده است. 

وی تاکید کرد: طبق گزارش دفتر سازمان ملل متحد در کاهش خطر بلایا، بر اساس پیش بینی های فعلی آب و هوا تا سال ٢٠٣٠ ، جهان با حدود ٥٦٠ مخاطره در سال مواجهه خواهدشد. تخمین زده می شود تا سال ٢٠٣٠ به دلیل تأثیرات تغییرات آب و هوایی و بلایای طبیعی ٣٧.٦ میلیون نفر به افرادی که در فقر شدید زندگی می کنند، افزوده خواهد شد. . در «بدترین سناریو» تا سال ٢٠٣٠تغییرات اقلیمی و بلایا، ١٠٠.٧ میلیون نفر را به فقر سوق خواهد داد۰ 

دکتر شکیبا در پایان اعلام کرد: آمادگی و برنامه ریزی در مقابله با بحران و حوادث و بلایا از جمله موضوعات مهم و حیاتی است که باید توسط همه افراد و سازمان ها مورد توجه قرار گیرد.
۲۱ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید