اخبار

پیشگیری از سوانح و حوادث در دانش آموزان

پیشگیری از سوانح و حوادث در دانش آموزان

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از مهمترین علل مرگ و میر و معلولیتهای کودکان در سنین مدرسه ، سوانح و حوادثی است  که در منزل،  مدرسه و مسیر خانه تا مدرسه رخ می دهدکه شایعترین آنها عبارتند از : سقوط از بلندی ، تصادفات رانندگی ، سوختگیها ، زخمها و جراحات و ...

دکتر شکیبا درگفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه با اینکه علل بسیاری از حوادث شناخته شده است می توان با اقدامات احتیاطی و رعایت اصول پیشگیری، همچنین آموزش دانش آموزان، از میزان  آنها کم نمود. به همین علت ضروری است است توصیه های زیر توسط والدین کارکنان مدارس و دانش آموزان رعایت گردد تا از حوادث احتمالی پیشگیری شود

دکتر شکیبا در ادامه توصیه های برای پیشگیری از سوانح و حوادث در مدرسه و راه  بین خانه و مدرسه بیان کرد: نحوه صحیح عبور از عرض خیابان را به دانش آموز آموزش دهید و هنگام عبور از عرض خیابان از روی خط کش عابر پیاده و هنگامی که چراغ راهنما قرمز است با احتیاط عبور کنید، والدین و کارکنان مدرسه در هنگام عبور کودکان از جاده یا خیابان از آنها مراقبت نمایند، محل سوار شدن دانش آموز به اتوبوس مدرسه از لحاظ ترافیکی ایمن باشد و دانش آموزان حین سوار شدن یا پیاده شدن از خطرات احتمالی مصون باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه ضمن بیان اینکه از راننده های مطمئن جهت سرویس  مدارس استفاده کنید، ضروری است راننده سرویس دانش آموزان را مقابل درب منزل سوار و پیاده نمایند و از رسیدن آنان به منزل و مدرسه اطمینان یابید، به دانش آموزان آموزش دهید که که داخل سرویس از در دست داشتن خودکار ، مواد و اشیاء نوک تیز خودداری نمایند.

 دکتر شکیبا توصیه کرد: کودکان بایستی از بازی کردن در کنار پرتگاه ها، جاده ها و خیابانهای پر رفت و آمد،  باتلاقها، چاهها و ساختمان های مخروبه خودداری نمایند، از پرتاپ نمودن اشیا نوک تیز مانند خودکار مداد و ... به یکدیگر پرهیز نمایند.، در فصول سرد در مناطقی  که امکان لیز خوردن روی برف و یخ وجود دارد احتیاط کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه تاکید کرد: دانش آموزان را نسبت به خطر رفتارهای مانند تنه زدن و هل دادن دیگران در هنگام بالا رفتن از پله، بازی و ... آگاه نمایند، حیاط مدرسه و زمین بازی دانش اموزان را از وجود اشیای تیز و خطرناک پاک کنند، میخ های میز و نمیکت  و چوبهای تیزی که ممکن است موجب بروز حوادث شوند را تعمیر نمایند،سیم کشی ‌مدرسه بوسیله یک متخصص بررسی و هرگونه مشکل برطرف گردد. سیم کشی‌های موقت در محوطه باز مدرسه، روی شاخه درختان و دیوارها باید ممنوع گردد.


دکتر شکیبا در ادامه تاکید کرد: کلیه تاسیسات برقی مدرسه می‌بایست در جعبه ایمن و محفوظ نصب و درب آن قفل شود تا از دست بچه‌های کنجکاو درامان باشد و روی جعبه علامت خطر و عبارت «دست نزنید» نوشته شود، سیستم های گرمایش و سرمایش مدرسه بایستی ایمن باشند و مرتب بازدید شوند، چنانچه وسیله گرمایی کلاس بخاری است در محل مناسب دور از تماس دانش آموزان باشد . اگر بخاری نفتی یا گازی است حتماً باید دودکش داشته باشد و شعله آن آبی بسوزد، پله و پلکان‌های مدرسه بایستی دارای حفاظ و نرده باشند، راه‌های دستیابی به پشت بام  مدرسه می‌بایست تحت کنترل و قفل گردند.

وی در پایان تاکید کرد:  وجود جعبه کمک های اولیه در مدارس الزامی می باشدو لیست شماره تلفن‌های اضطراری (آتش‌نشانی، بیمارستان‌ها، اورژانس و پلیس و ...) تهیه و به دانش اموزان در خصوص نحوه ارتباط  با انها آموزش داده شود.

۹ مهر ۱۴۰۲ ۱۴:۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید