اخبار

اهمیت مراقبت های پیش از بارداری در ارتقای سلامت مادرو نوزاد ( ماده 50 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)

اهمیت مراقبت های پیش از بارداری در ارتقای سلامت مادرو نوزاد ( ماده 50 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)


دکتر فریبا شفیعی مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

 مراقبت‌های بهداشتی مادران، در سه مرحله پیش از بارداری، حین بارداری و بعد از زایمان انجام می‌شود،این مراقبت ها به منظور بررسی سلامت مادر از قبل بارداری شروع و در طی بارداری تا ۴۲ روز پس از زایمان بطور رایگان در همه پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت استان در راستای حفظ و ارتقای سلامت مادران و جوانی جمعیت انجام می‌شود.

 ارائه خدمات مراقبتی به مادران در پیش از بارداری از اهمیت بالایی برخوردارست . این خدمات شامل ارزیابی سلامت مادر، مصاحبه از نظر سوابق بیماری و بارداری و زایمان قبلی و تشکیل پرونده مراقبت بهداشتی، معاینه بالینی، درخواست آزمایش‌های مورد نیاز و بررسی نتیجه آنها، آموزش و مشاوره، تجویز مکمل‌های دارویی و ایمن‌سازی و ارجاع به سطوح تخصصی است. 

اگر زنان در زمانی که تصمیم به بارداری و فرزندآوری می گیرند به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و تحت مراقبت‌های لازم قرار گیرند امکان اینکه دوران بارداری خود را با سلامت بالاتری طی کنند و نوزاد سالمی به دنیا بیاورند بیشتر است. 

 از زنان درخواست میشود هنگامی که تصمیم به بارداری گرفتند به نزدیکترین واحد ارائه دهنده خدمت (پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت) به محل زندگی خود مراجعه کنند تا خدمات مراقبتی برای آنها ارائه شود. 

پوشش خدمات مراقبت های پیش از بارداری در بخش بهداشت در سال ۱۴۰۱ نسبت به میانگین کشوری بالاتر و در وضعیت مطلوبی می باشد. دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در صدد ارتقای کیفیت و کمیت مراقبت های پیش از بارداری با هدف بارداری سالم و تولد نوزاد سالم و جلوگیری از مرگ و میر این گروه آسیب پذیر در راستای ماده  ۵۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

🇮🇷روابط عمومی امور بهداشتی استان کرمانشاه

https://eitaa.com/behdashtkermanshah
۹ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید