اخبار

شناسایی۷۲ مورد سرطان سینه در غربالگری سرطان استان طی سال گذشته

شناسایی۷۲ مورد سرطان سینه در غربالگری سرطان استان طی سال گذشته
دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ضمن تاکید بر اهمیت غربالگری سرطان از شناسایی ۷۲ مورد سرطان پستان در سال گذشته در استان کرمانشاه خبر داد.
 

دکتر شکیبا درگفتگو با سرویس علمی، پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: در سال1401،  23 درصد از زنان سن ۳۰ تا ۷۰ساله تحت غربالگری از نظر سرطان پستان قرار گرفتند که در این بررسی 72 مورد سرطان پستان شناسایی گردید.

 

وی اظهار داشت: از آنجا که بیماری سرطان هرچه زودتر تشخیص داده شود، شانس زنده ماندن افراد بیشتر است و از طرفی غربالگری به تشخیص و شناسایی زودهنگام این بیماری کمک می‌کند بنابر این غربالگری سرطان بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

 

دکتر شکیبا اظهار داشت:سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در بین بانوان و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان می‌باشد بنابر این تشخیص به موقع این بیماری تا حد زیادی می‌تواند در روند درمان کمک کننده باشد ضمن اینکه آموزش‌های مناسب به بانوان و انجام غربالگری‌های سرطان پستان می‌تواند باعث تشخیص زودرس و کاهش مرگ‌های ناشی از سرطان پستان در بانوان شود .

وی با بیان اینکه معمولاً اولین ارزیابی‌ها برای تشخیص زود هنگام سرطان پستان، توسط ماما یا پزشک انجام می‌شود  گفت: علاوه بر معاینه پستان‌ها در مورد سوابق خانوادگی و فردی نیز سوالاتی از فرد پرسیده می شود و در مراحل بعدی شامل آزمایش، ماموگرافی و سونوگرافی است که از طریق آنها پزشک می‌تواند اولین نشانه‌های سرطان را در افرادی که هنوز علامتی ندارند تشخیص بدهد.

 

به گفته دکتر شکیبا با این روش می‌توان همه سرطان‌هایی که به آهستگی در حال رشد هستند را حداقل دو سال زودتر از زمانی که توده به اندازه قابل لمس برسد، تشخیص داد.
۷ تیر ۱۴۰۲ ۱۴:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید