اخبار

دکتر شکیبا با حضور در برنامه صبح گاهی شبکه زاگرس و شبکه سلامت با موضوع دیابت و نقش آن در دوره سالمندی، پاسخ گوی پرسش های مجری این برنامه بودند🔻🔻🔻🔻

دکتر شکیبا با حضور در برنامه صبح گاهی شبکه زاگرس و شبکه سلامت با موضوع دیابت و نقش آن در دوره سالمندی، پاسخ گوی پرسش های مجری این برنامه بودند🔻🔻🔻🔻



💠 ۸ تا ۱۰ درصد افراد در جهان به انواع دیابت مبتلا هستند. متاسفانه این آمار در کشور ما ۱۵/۷ درصد است، که تقریبا دو برابر میزان جهانی آن بوده و متاسفانه با روند افزایشی در ابتلا به این بیماری روبرو هستیم. بیماری دیابت، یک بیماری خاموش است و بیشتر افراد از بیماری خود آگاه نیستند.

💠معاون بهداشت دانشگاه عنوان داشت که بیماری دیابت شایع ترین علت نابینایی ،نارسایی کلیوی و شایع ترین علت قطع عضو در دنیا است.
متاسفانه به علت خاموش و بدون علامت بودن این بیماری، خیلی از افرادی که با مشکلات چشمی به چشم پزشک مراجعه می کنند، از ابتلای خود به دیابت خبردار می شوند.

💠 دکتر شکیبا با اشاره به طرح ایراپن و اجرای آن در کشور بیان داشت که، ما در طرح ایراپن چهار بیماری را غربال گری  می کنیم که یکی از این بیماری‌ها دیابت است. در این طرح از تمام جمعیت سی سال به بالا، در مراکز بهداشتی درمانی، برای اولین بار و به صورت رایگان تست  قند خون گرفته می شود.

💠 رییس مرکز بهداشت استان افزود که ما می‌توانیم با اصلاح سبک زندگی و افزایش فعالیت های ورزشی مناسب، در کاهش و کنترل این بیماری پیشرفت چشم گیری داشته باشیم.

   💠 در ادامه دکتر شکیبا به اهمیت رابطه افزایش سن با بروز دیابت و ضرورت افزایش مراقبت ها به ویژه مشکل دیابت در جامعه با تاکید بر روند صعودی سالمندی اشاره کرد.

💠وی افزود که در سال ۱۳۵۵، پنج درصد جامعه ما سالمند بوده و این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۱۰/۷ درصد، یعنی بیش از دو برابر، افزایش یافته و پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۳۵ این آمار به ۳۰ درصد برسد. توجه مردم نقش بسزایی در مسئله جوانی جمعیت و رشد متناسب جمعیتی در کشور شد.

💠دکتر شکیبا با اشاره به خدمات ویژه مراکز بهداشتی درمانی برای سالمندان استان، بیان داشت که مراقبت های معمول تنها برای بیماری دیابت نبوده و در زمینه بیمارهای رایج دیگری، از جمله سرطان روده بزرگ (شایع در آقایان) و یا سرطان سینه در خانمها خدمات ویژه ارائه می گردد.
 
💠 ایشان از مشکلات معمول در مراقبت های دوره سالمندی، به عدم توجه و مراجعه به موقع سالمندان به مراکز بهداشتی اشاره کردند که می‌تواند منجر به تشخیص و پیگیری‌های دیر هنگام در زمینه این بیماری‌ها گردد.

💠دکتر شکیبا همچنان در زمینه خود مراقبتی بیماران دیابتی و اهمیت همکاری‌ دیگر اعضای خانواده در زمینه بیماری دیابت تاکید کرد و  برای مراقبت بیماران دیابتی در معرض خطر( پای دیابتی) نیز توصیه های کاربردی را ارائه کرد
۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید