اخبار

⭕️ اهمیت تشخیص و درمان به موقع کم کاری مادرزادی غده تیروئید

⭕️ اهمیت تشخیص و درمان به موقع  کم کاری مادرزادی غده تیروئید

💢دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و رئیس مرکز بهداشت استان در گفتگو با میز خبر روابط عمومی دانشگاه:🔻🔻

 
📌شیوع کم‌کاری مادرزادی تیروئید در کشورهای مختلف دنیا متفاوت بوده که  می تواند ناشی از تأثیر میزان ید دریافتی مادران، تفاوت‌های نژادی، عوامل ژنتیکی و روش‌های غربالگری بکار گرفته شده باشد. به‌طورکلی شیوع کم‌کاری مادرزادی تیروئید در یک منطقه با میزان ید رسانی در آن منطقه ارتباط نزدیک و مستقیم دارد. 
 
📌عدم تشخیص و درمان به موقع این بیماری می تواند باعث ایجاد عوارض جبران‌ناپذیر مغزی گردد. خوشبختانه این بیماری از طریق غربالگری دوران نوزادی قابل پیشگیری و درمان می باشد. کارآیی غربالگری دوران نوزادی و مقرون‌ به‌صرفه بودن آن مسئولین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را بر آن داشت تا برنامه غربالگری را در سطح ملی به اجرا درآورند و از سال ۱۳۸۴ این برنامه در سیستم سلامت کشور ادغام‌شده است. با شروع برنامه غربالگری کم‌کاری مادرزادی تیروئید نوزادان که منجر به شناخت زودرس مبتلایان در روزهای اول بعد از تولد و بلافاصله شروع درمان آن‌ها می‌گردد، عقب‌ماندگی ذهنی ناشی از این بیماری تحت کنترل درآمده است.


📌از ابتدای برنامه تاکنون در استان کرمانشاه قریب به 800 نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید مادرزادی شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند و خوشبختانه با غربالگری، تشخیص، پی گیری  و درمان به موقع  موردی از عقب ماندگی ذهنی در اثر کم کاری تیرویید مادرزادی در استان کرمانشاه مشاهده نشده است.


📌۴۰ مرکز در سطح استان شامل مراکز خدمات جامع سلامت و بخش های بستری نوزادان در بیمارستان ها  کار نمونه گیری از نوزادان ۳ تا ۵ روزه را برعهده دارند. تمام نوزادانی که در ۳ تا ۵ روزگی غربالگری می شوند اگر چنانچه نیاز به نمونه مجدد داشته باشند توسط کارشناسان کنترل بیماری های غیر واگیر در شهرستانهای استان جهت نمونه گیری مجدد پیگیری خواهند شد.
۶ خرداد ۱۴۰۲ ۱۵:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید