اخبار

فهرست کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت در سال 1402 اعلام شد

 

رسانه جدید

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ارسال فهرست کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت در سال 1402  اعلام کرد:بر طبق ماده 7 قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور، هرگونه تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب رسان به سلامت، موضوع ماده 48 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) ، بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از سوی همه رسانه ها ممنوع است.

 

مصادیق

شماره استاندارد ملی

کالا

دسته بندی

انواع سوسیس و کالباس گوشت و مرغ با درصدهای متفاوت

2303

انواع سوسیس و کالباس

فراورده های گوشتی و غذاهای آماده مصرف

انواع فرآورده گوشتی عمل آوری شده پخته با درصدهای متفاوت

 

5753

 ژامبون (فرآورده های گوشتی عمل آوری شده پخته) 

انواع ساندویچ و پیتزای حاوی سوسیس و کالباس و ژامبون آماده مصرف منجمد و غیرمنجمد (سایر ساندویچ ها و پیتزا ها مشمول فهرست نمی باشد)

9417

انواع ساندویچ و پیتزای دارای سوسیس و کالباس و ژامبون

-

فلافل 11073

سمبوسه  فاقد شماره استاندارد

انواع سمبوسه و فلافل آماده شده

 

-

(پنیر پیتزای پروسس)13526( تاپینگ پیتزا) 15696

پنیر پیتزای پروسس و

تاپینگ پیتزا

انواع نوشابه گازدار طعم دار رنگی ، طعم دار بی رنگ، میوه ای و کولا با /یا بدون قند / شیرین کننده جایگزین ( زیرو، لایت، کم کالری)

1250

انواع نوشابه گازدار با/یا بدون قند

نوشیدنی ها و فراورده های آنها

-

6693

نوشابه انرژی زا

-

 ( نوشیدنی مالت)2279

نوشیدنی مالت (ماء الشعیر )  طعم دار و نوشیدنی عصاره گندم طعم دار( فاقد شماره استاندارد ملی)

-

(گاز دار) 1434

( بدون گاز) 2837

انواع نوشیدنی های میوه ای گاز دار  با و بدون گاز با محتوای آب میوه 25 درصد و کمتر ( با یا بدون شمار استاندارد ملی)

-

( شربت های تزئینی) 20456

انواع شربت میوه ای و غیر میوه ای ( طبق استاندارد ملی مربوطه) ، شربت های تزئینی و انواع نوشیدنی و نوشابه های غیر میوه ای

-

3964

فرآورده های یخی خوراکی

 

-

4714

انواع پودر نوشیدنی فوری

منظور روغن های نیمه جامد مصرفی صنایع و خانوار (سایر روغن ها مشمول فهرست نمی باشد)

9131

روغن مصرفی خانوار

(روغن نیمه جامد)

روغن ها

 

انواع سس مایونز و سس سالاد پرچرب (مانند سس هزار جزیره، سس فرانسوی، سس تاتار، سس ایتالیایی و ... ) بجز نوع کم چرب، بدون چربی و کاهش یافته

2454

انواع سس سالاد و مایونز (مایونز، سس سالاد و سس سفید)

سایرا قلام خوراکی

 

انواع چیپس برگه و خلال سیب زمینی و انواع اسنک

چیپس سیب زمینی 3764

انواع فراورده های سرخ شده غلات و حبوبات (12099)

انواع فراورده های سرخ شده در روغن بر پایه سیب زمینی و غلات (چیپس سیب زمینی و غلات)

انواع پفک

2880

انواع فراورده حجیم شده بر پایه ذرت

-

فاقد شماره استاندارد

شیرینی های تر

انواع فراورده های کاکائویی مانند شکلات صبحانه، انواع دراژه، فراورده کاکائویی با مغزی ویفر

12018

فراورده های کاکائویی

انواع تافی و آبنبات با و بدون قند

711

تافی و آبنبات

-

-

سیگار و محصولات دخانی

دخانیات

 

-

فرآورده های آرایشی تاتو و فراورده های طراحی پوست

کالاهای آرایشی

 

سایر فرآورده های آرایشی مشمول این فهرست نمی باشد

-

فرآورده های آرایشی رنگی پوست و مو (اانواع رژ لب، ریمل، کرم پودر، پنکیک، خط چشم، مداد آرایشی چشم و لب، رنگ مو و...)

-

-

انواع فرآورده های برنزه کننده پوست

-

-

انواع محصولات آنتی سلولیت و لاغر کننده موضعی

-

-

فرآورده های صاف کننده، فرکننده و کراتینه کننده مو

تبلیغ این خدمت ممنوع است و ارایه این خدمت از سوی غیر پزشک به طور کلی غیرمجاز می باشد.

-

خدمات برنزه سازی پوست از طریق  اشعه ماورای بنفش (سولاریم)

خدمات آسیب رسان

هیچ دارویی برای  سال 1402 پیشنهاد نگردید

-

-

دارو های با احتمال سو مصرف

 

 توضیحات :

1-    مطابق بند ج ماده 7 قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور تبلیغ کالاها و خدمات مندرج در این فهرست از سوی همه رسانه ها ممنوع می باشد.

2-    عوارض و مالیات بر این فهرست از طریق کار گروه، موضوع ماده 48 قانون الحاق برخی از مواد به قانون بخشی از مقررات مالی دولت (2)  و بند پ ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده تعیین و ابلاغ می گردد.

 

 

 برنامه منع تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت ماده7

حفظ و ارتقای سلامت جامعه، ماموریت اصلی نظام سلامت کشور بوده و در این زمینه شناسایی و کنترل عوامل آسیبرسان به سلامت و اطلاع رسانی صحیح و به موقع به مردم، وظیفه مسئولان و متولیان در هر حیطه است. کالاهای آسیب رسان به سلامت با افزایش فشار خون، افزایش قند خون و افزایش چربیهای بد و ایجاد اضافه وزن عامل مهمی در ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، دیابت و سرطان می باشند. این کالاها امروزه با حجم بالایی در سوپرمارکتها یافت می‏شوند و به وفور از طریق رسانههای دیداری و شنیداری تبلیغ می گردند. نتایج مطالعات مرور سیستماتیک نشان داده است که این تبلیغات روی ترجیحات غذایی افراد، افزایش تقاضا برای خرید و میزان مصرف تأثیرگذار است. قانونگذار به منظور کاهش آسیبپذیری افراد جامعه، بر اساس بندهای «الف» و «ج» ماده 7قانون برنامه ششم توسعه و نیز ماده 48 «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت»، مسوولیت اعلام فهرست کالاها و اقدامات آسیبرسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف را برعهده وزارت بهداشت نهاده است. درصد عوارض برای این کالاها در ابتدای هر سال توسط کارگروهی با مسؤولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت وزارتخانههای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تعیین و ابلاغ میشود.تبلیغات مضامین این فهرست نیز براساس بند «ج» این ماده قانونی ممنوع بوده و تخلف از آن مشمول جریمه نقدی خواهد بود.

بیان ضرورت

از آنجا که بیشترین بار بیماری ها مربوط به بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آنها از جمله چاقی و اضافه وزن، مصرف دخانیات و کم تحرکی  است ،و از طرفی تمایل مردم  به دلیل تبلیغات کاذب در مورد بسیاری از کالاها و خدمات رو به افزایش است، قانون گذار به منظور کاهش خطر عوامل آسیب رسان به سلامت و کاهش تقاضای مردم  نسبت به این  کالاها و خدمات در برنامه ششم توسعه اجتماعی و اقتصادی  با وضع قانون ماده 7 به این موضوع توجه نموده تا با وضع عوارض، اخذ جریمه و منع تبلیغات موفق به این منظور گردد.

بند ج ماده ۷ قانون احکام دایمی برنامه های توسعه

         هرگونه تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب رسان به سلامت موضوع ماده (48) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) تعیین فهرست بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از سوی همه رسانه ها ممنوع است.

هدف از اجرای برنامه چیست؟

1.     ارتقاء آگاهی عموم مردم در خصوص کالاهای آسیب رسان به سلامت و اینکه تبلیغ این کالاها به منزله امن بودن آنها نیست.

2.     ارتقاء آگاهی پرسنل بهداشتی در خصوص قانون ماده 7

3.     حذف و به حداقل رساندن تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت از طریق کنترل و نظارت منابع تبلیغاتی (صدا و سیما / نشریات /بیل بئردهای تبلیغاتی/فضای مجازی / کانالهای ماهواره ای)

برای پیشگیری و مقابله با بیماریها و عوامل خطرساز سلامتی که بیشترین هزینه اقتصادی و اجتماعی را دارند اقدامات زیر انجام میشود:

         فهرست اقدامات و کالاهای آسیبرسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و درصد عوارض برای این کالاها در ابتدای هر سال توسط کارگروهی با مسؤولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت وزارتخانههای امور اقتصادی و دارائی، بازرگانی، رفاه و تأمین اجتماعی و صنایع و معادن تعیین و به ادارات ذیربط ابلاغ میشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱ خرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید