اخبار

💢 تلاش برای تکمیل واکسیناسیون

💢 تلاش برای تکمیل واکسیناسیون
  

💠دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه🔻🔻

🔹 سازمان بهداشت جهانی هرساله در
 اردیبهشت ماه ، هفته ای را با هدف ترویج استفاده از واکسن و در راستای محافظت مردم در برابر بیماری های واگیردار به عنوان هفته جهانی ایمن سازی نامگذاری می‌ کند . امسال نیز در این راستا شعار  " تلاش برای تکمیل واکسیناسیون" برای سال جاری انتخاب شده است.

🔹هدف از این نام گذاری افزایش آگاهی مردم در خصوص اهمیت حیاتی ایمن سازی کامل در تمام طول عمر و نقش آن در دستیابی به اهداف توسعه و ترویج استفاده از واکسن ها برای محافظت مردم علیه بیماری ها در کلیه سنین است .

🔹️ ایمن سازی سبب نجات جان میلیون ها نفر شده و سالانه از مرگ ۲ تا ۳ میلیون کودک در جهان جلوگیری می کند و به عنوان یکی از موفق ترین و هزینه اثر بخش ترین مداخلات بهداشتی شناخته شده است.

🔹واکسیناسیون گسترده به عنوان یکی از موفق ترین و مقرون به صرفه ترین مداخله های بهداشتی شناخته شده است  و هدف از طرح گسترش ایمن سازی را واکسینه کردن تمام کودکان زیر پنج سال بر ضد بیماری های قابل پیشگیری نظیر سل، سرخک، دیفتیری، کزاز، سیاه سرفه و فلج اطفال و گروهی دیگر از بیماری های مهلک می باشد.

🔹️ به دلیل بالا بودن اهمیت واکسیناسیون و گسترش اطلاع رسانی جهانی، در بیشتر مناطق دنیا به جای روز جهانی، برنامه های هفتگی اجرا و آن را به نام هفته جهانی واکسیناسیون نامگذاری کرده اند. 

🔹با استفاده از واکسیناسیون می توان به سادگی از بروز و شیوع این بیماری ها در جامعه جلوگیری کرد. 

🔹در جمهوری اسلامی ایران نیز برنامه ایمن سازی کودکان علیه بیماری های قابل پیشگیری با واکسن به موازات شکل گیری شبکه بهداشتی درمانی در کشور و ایجاد ساختارهای لازم، در سال ۱۳۶۳ با هدف ایجاد مصونیت فعال در کودکان گروه سنی زیر یک سال در برابر بیماری های دیفتری، کزاز،سیاه سرفه، سرخک، فلج اطفال و سل آغاز شد.

🔹در ۳۹ سال گذشته پس از آغاز برنامه توسعه ایمن سازی ( EPI) دستاوردهای مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری های قابل پیشگیری با واکسن و ارتقای سلامت کودکان کشور عزیزمان حاصل شده است.

🔹️ بیماری های سرخک و سرخجه مادرزادی در مرحله حذف قرار دارند ، ۲۲ سال است که کشور عاری از بیماری فلج اطفال است و کزاز نوزادی حذف و بیماری های دیفتری ، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده اند و میزان شیوع حاملین مزمن هپاتیت ب از بیش از ۳ درصد در سال ۱۳۷۰ به کمتر از ۲ درصد کاهش یافته است .

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۲۲:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید