اخبار

وزن فرد باید متناسب با سن و قد او باشد/ افراد زیر 18 سال نباید رژیم لاغری بگیرند


کارشناس اداره بهبود تغذیه جامعه؛

علل و عوامل محیطی و ژنتیکی در ایجاد چاقی نقش دارند و اگر وزن فرد، مناسب سن و قدش نباشد و در واقع بیشتر از استانداردها باشد این فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی است.

دکتر فروزان صالحی کارشناس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با خبرنگار وب دا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: افراد برای انجام فعالیت هایی مثل درس خواندن، بازی کردن، ورزش کردن و حتی تماشای تلویزیون به انرژی نیاز دارند و این انرژی را از مواد غذایی که می خورند به دست می آورند. اگر انرژی که از مواد غذایی می گیرند بیشتر از انرژی که برای فعالیت های روزانه به آن نیاز دارند، باشد این انرژی در بدن آن ها ذخیره می شود و موجب اضافه وزن و چاقی می شود.

وی افزود: امروزه ارتباط چاقی با بسیاری از بیماری های غیرواگیر به اثبات رسیده است. افراد چاق به مراتب بیشتر از سایر افراد به بیماری های قلبی-عروقی، بیماری قند و بعضی از سرطان ها مبتلا می شوند.

دکتر صالحی درباره این که افراد چگونه متوجه شوند که وزنشان مناسب است، تصریح کرد: برای این که بفهمند وزنشان مناسب است یا نه روش هایی وجود دارد. یکی از این راه ها، اندازه گیری نمایه توده بدنی است. برای این کار می توانند ابتدا وزن و سپس قد خودشان را اندازه بگیرند و بعد با استفاده از فرمول وزن تقسیم بر مجذور قد، نمایه توده بدنی خودشان رامحاسبه کنند.

وی ادامه داد: روش دیگر این است که وزنشان را اندازه بگیرند و با منحنی وزن برای سن، مقایسه کنند اگر بالای منحنی 95 بود نشان دهنده این است که چاق هستند واگر این رقم  بین منحنی 50 و 85 بود وزنشان مناسب است.

وی با اشاره به این که کودکان به هیچ وجه نباید رژیم لاغری بگیرند، تاکید کرد: معمولاً کودکان از بدو تولد تا 18 سالگی به دلیل این که در سنین رشد هستند نیاز به دریافت مداوم و مناسب مواد غذایی دارند در نتیجه در این سنین به هیچ وجه به کودکان توصیه نمی شود که رژیم غذایی برای لاغری بگیرند.

کارشناس اداره بهبود تغذیه جامعه خاطرنشان کرد: در سنین رشد اگر کودکان چاق بودند لازم است تحرک و فعالیت بدنیشان را زیاد کنند و عادات بد غذایی که منجر به چاقی می شود (مثل خوردن غذاهای چرب، شیرین و نوشابه های گازدار) را ترک کنند.
۱۰ بهمن ۱۳۸۹ ۱۰:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید