اخبار

داروخانه‌ تنها مکان مجاز عرضه مکمل‌های ورزشی است

داروخانه‌ تنها مکان مجاز عرضه مکمل‌های ورزشی است

رئیس اداره تحقیق، توسعه وآموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: داروخانه‌ها تنها مکان مجاز برای فروش مکمل‌های دارویی، غذایی و ورزشی هستند و هیچ مکان دیگری مجوز چنین کاری را ندارد.

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو کرمانشاه: دکتر وریا رحیمی  با بیان اینکه آنچه که باید در حیطه ورزش رعایت شود، عدم استفاده از مکمل‌ها است، اظهار داشت: بدن هر فردی براساس شرایط آن فرد مانند جنس، سن، وزن و رژیم غذایی نیازمند استفاده از ویتامین‌ها است و میزان عملکرد اعضای بدن و نیاز روزانه فرد به ویتامین متغیر است.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: در جامعه بخشی از مردم به سبب اعتمادی که به نظارت‌های مسئولان دارند فرزندان خود را به باشگاه‌های ورزشی می‌فرستند ولی ممکن است در این مکان‌ها تحت آموزش‌های نادرست برای مصرف مکمل‌های دارویی و غذایی قرار بگیرند.

دکتر رحیمی با بیان اینکه در بسته‌بندی دارویی کارخانه‌ها میزان مجاز مصرف هر ویتامین در یک روز مشخص شده است، بیان کرد: جوان‌ها به‌ویژه آن‌هایی که ورزش انجام می‌دهند باید به این نکته توجه کنند که مقدار مصرف ویتامین و مکمل‌ها از نیاز روزانه و ورزشی که در یک روز انجام می‌دهند بالاتر نباشد.

وی بعضی از تفکرات ورزشکاران را اشتباه دانست و گفت: ورزشکاران تصور می‌کنند که مصرف مازاد ویتامین‌ها مشکلی برای بدن آن‌ها ایجاد نمی‌کند، اما واقعیت امر این است که ویتامین‌ها مواد شیمیایی هستند که وارد بدن می‌شوند و اگر مازاد بر مصرف باشند به‌طور حتم عوارض جبران ناپذیری را برای اعضای بدن ایجاد می‌کنند.

رئیس اداره آموزش‌های مردمی علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: داروخانه‌ها از سالم‌ترین مکان‌ها برای عرضه محصولاتی نظیر مکمل‌های غذایی به شمار می‌روند اما نمی‌توان یک صنف را کاملاً پاک و صنفی دیگر را کاملاً ناپاک تلقی کرد چون همه جا افراد سودجو فعالیت دارند که در برابر این گروه باید نظارت بیشتر و برخورد جدی‌تری انجام شود.

دکتر رحیمی با بیان اینکه استفاده از مکمل‌ها بر قلب و کبد تاثیر سویی خواهد داشت، عنوان کرد: فرآورده‌های مکمل دارای ترکیباتی مانند پروتئین، ویتامین‌ها و کربوهیدرات‌ها هستند که در طبقه بندی مواد غذایی قرار می‌گیرند و افراد در استفاده از مکمل‌ها نیاز درمانی پیچیده‌ای پیدا خواهند کرد که احتمال ماندگاری عوارض این محصولات وجود دارد.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه عنوان کرد: براساس قانون تنها منبع مجاز برای عرضه مکمل‌های غذایی داروخانه‌ها و سپس فدراسیون‌های ورزشی است که می‌توانند مکمل‌های غذایی را در اختیار ورزشکاران قرار دهند ولی باشگاه‌ها حقی برای ارائه مکمل‌های غذایی ندارند.

دکتر رحیمی با اشاره به اینکه تحت هیچ شرایطی باشگاه‌های ورزشی و مغازه‌ها اجازه عرضه مکمل به ورزشکاران را ندارند، بیان کرد: آنچه که در باشگاه‌ها و مغازه به اسم مکمل فروخته می شود به‌طور عمده فرآورده‌های غیرمجاز است که براساس بررسی این مواد اکثر آنها فرآورده‌هایی دارای اشکال بوده‌اند.

 

۱۲ دی ۱۳۹۷ ۰۸:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید