اخبار

راهکارهای مقابله با صدمات ناشی از کار در محیط‌های شغلی

راهکارهای مقابله با صدمات ناشی از کار در محیط‌های شغلی

 



راهکارهای مقابله با صدمات ناشی از کار در محیط‌های شغلی

انجام کار در ارتفاع مناسب، در دسترس بودن ابزار کار، کاهش کارهای تکراری و توجه به خستگی بدن حین کار مهم‌ترین راهکارهای مقابله با صدمات اسکلتی و عضلانی هستند.

فاطمه صادقی مسئول برنامه‌های مهندسی عوامل انسانی و ارگونومی و آمار مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این وزارتخانه با بیان این مطلب گفت: از دیدگاه بهداشت حرفه‌ای در محیط‌های کار عوامل مخاطره‌آمیز مختلفی به درجات گوناگون سلامت جسمی و روانی کاربران را تهدید می‌کند که انجام کار در ارتفاع مناسب، در دسترس بودن ابزار کار، کاهش کارهای تکراری و توجه به خستگی بدن حین کار راهکارهای مقابله با این مخاطرات هستند.

وی افزود: انجام کار در وضعیت بدنی مناسب، قابلیت تنظیم تغییر وضعیت در طول شیفت کاری و استفاده از صندلی‌های مناسب مطابق اصول ارگونومی راهکارهای دیگر مقابله با صدمات اسکلتی و عضلانی ناشی از انجام کار به شمار می‌آیند.

وی تماس مداوم با عوامل مخاطره‌آمیز کاری را تهدیدی برای سلامت تعداد کثیری از افراد جامعه که در محیط‌های کاری ادارات مشغول کار هستند، دانست و گفت: علاوه بر مشکلات اسکلتی، عضلانی برخی از این صدمات شامل بیماری‌های ترومای تجمعی، سندرم تونل کارپال، ناراحتی‌های ستون فقرات مثل کمر درد، ناراحتی‌های بصری و همچنین مشکلات روحی رفتاری هستند که باید به آن توجه کرد.

وی استفاده از صندلی‌های غیر ارگونومیک، جابجایی بسته‌ها و قطعات، وضعیت بدنی  نامناسب را مشکلات دیگر کار در کشور اعلام کرد و افزود: در این راستا توجه به دستورالعمل‌های کار با رایانه، چگونگی شرایط ایستگاه‌های کاری نشسته و مبانی روشنایی داخلی دفاتر اداری درکاهش آسیب‌ها مؤثرند.

گفتنی است براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) کمر دردها 37 درصد از عوامل خطرزای شغلی در جهان هستند. این آمار در ایران بر پایه مطالعه ملی بار بیماری و عوامل خطرزا 36 درصد گزارش شده است.


۲۷ تیر ۱۳۸۹ ۱۳:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید