اخبار

فشارخون بالا دومین بیماری شایع در میان ایرانیان به حساب می‌آید

فشارخون بالا دومین بیماری شایع در میان ایرانیان به حساب می‌آید

 


فشارخون بالا دومین بیماری شایع بعد از دیابت در میان ایرانیان به حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموش پزشکی (وب‌دا) رییس اداره قلب و عروق این وزارتخانه با بیان این مطلب گفت: براساس مطالعات انجام شده 50 درصد افراد مبتلا به فشارخون از بیماری خود خبر ندارند این در حالی است که کنترل و اندازه‌گیری مرتب فشارخون در گروه‌های سنی و فواصل مختلف الزامی است.

دکتر فخرالسادات امامی تصریح کرد: کاهش میزان مصرف نمک روزانه، باعث کاهش متوسط فشارخون در جامعه خواهد شد.

وی با اشاره به میزان کلرور سدیم مورد نیاز روزانه بدن گفت: بدن ما به صورت ناخواسته مقدار زیادی کلرورسدیم از طریق مواد غذایی متفاوت به شکل املاح دریافت می‌کند. لذا استفاده از نمکدان در سر سفره برای مصرف بیشتر نمک کاملاً غیرضروری است و ترک این عادت نقش مهمی در پیشگیری از فشارخون دارد و ما باید به فرهنگ کاهش مصرف نمک در جامعه بها دهیم. 

دکتر امامی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم در سر سفره غذای خود از سایر ادویه‌جات به جای نمک استفاده کنیم.

رییس اداره قلب و عروق در ادامه با اشاره به اعلامیه FDAسازمان جهانی غذا و دارو در سال 1998 مبنی بر عدم استفاده از کلرور سدیم در طبخ غذا گفت: تا سال 1998 این سازمان کلرور سدیم را ماده بی‌خطر اعلام کرده بود. ولی از این تاریخ اعلام کرد این ماده بی‌خطر نیست و این تغییر نگاه انقلابی عظیم در صنایع غذایی دنیا پدید آورد.

وی در ادامه گفت: همانطور که صنایع دخانی موظف هستند در مورد استعمال دخانیات اطلاع رسانی کنند، صنایع غذایی هم باید برچسب‌هایی بر روی مواد غذایی مبنی بر خطر مصرف نمک زیاد به منظور هشدار به مصرف‌کننده درج کنند.

دکتر امامی با اشاره به علامت استاندارد بر روی مواد غذایی گفت: وقتی مشتری علامت استاندارد را روی یک بسته غذایی می‌بیند به غلط تصور می‌کند این مواد غذایی از فیلترهای خاصی گذشته‌اند و کاملاً بهداشتی است در صورتی‌که علامت استاندارد نشانه مدیریت خدمات است نه کیفیت مواد غذایی که بسته بندی شده است.

رییس اداره قلب و عروق در خاتمه گفت: وقت آن رسیده است که صنایع غذایی کشورمان میزان نمک موجود در مواد غذایی تولید شده را در روی بسته‌های موادغذایی درج کنند.


۲۳ تیر ۱۳۸۹ ۰۹:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید