اخبار

توصیه اورژانس کشور به هموطنان برای مقابله با عوارض گرمازدگی؛

توصیه اورژانس کشور به هموطنان برای مقابله با عوارض گرمازدگی؛


استراحت در مکان های خنک و استفاده از مایعات املاح دار

مرکز حوادث و فوریت­های پزشکی کشور به هموطنان توصیه کرد: برای مقابله با عوارض گرمازدگی با استراحت در مکان­های خنک­تر، از مایعات املاح­دار مانند دوغ ومحلول اُ آر اِس (ORS) استفاده کنند.  
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب‌دا)، دکتر معصومی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت­های پزشکی در گفت­و­گو با خبرنگار روابط عمومی این وزارتخانه با اشاره به تغییر مدل گرما در کشور در سال جاری گفت: امسال شاهد افزایش بی­سابقه گرما در کشور و به ویژه در استان­هایی که جزو استان­های سرد یا خنک در کشور قرار دارند، هستیم. وی با اشاره به مطالعه مقایسه­ای که بین 5 روز گذشته سال جاری و معادل همین روزها در سال گذشته در مورد آمار مراجعین به اورژانس­های پیش­بیمارستانی و بیمارستانی انجام شده است، گفت: نتایج این مطالعه نشان می­دهد در سال گذشته 42 مورد مراجعه به اورژانس پیش­بیمارستانی داشتیم و امسال این عدد به 244 مورد در طی همان 5 روز رسیده است که این افزایش عمدتاً مربوط به اورژانس دانشگاه­های علوم پزشکی مناطق خنک و سرد کشور به ویژه ایلام، کرمانشاه، کردستان و همدان بوده است.
دکتر معصومی دلیل افزایش آمار در این استان­ها را علاوه بر افزایش گرما و تغییر مدل آن، وجود تعطیلات و مسافرت هم­وطنان به این استان­ها، افزایش تعداد مراکز اورژانس بیمارستانی و هم­چنین بهبود سیستم آمارگیری اورژانس اعلام کرد.
وی در مورد آن بخش از مطالعات مقایسه­ای که به اورژانس بیمارستانی پرداخته است، گفت: همان­گونه که وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کردند: بین 15 تا 20 درصد، افزایش مراجعه به اورژانس بیمارستانی داشتیم که عمدتاً به صورت سرپایی بوده است و با توجه به این­که مراجعات به اورژانس بیمارستانی، به دلیل گرمازدگی خیلی از مردم به اورژانس پیش­بیمارستانی است، این افزایش چندان تاثیری بر مراجعات اورژانس بیمارستانی نداشته است.   
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت­های پزشکی کشور با اشاره به این­که ذات گرما، امکان یک سری اختلالات در دستگاه­ گوارش مانند تهوع، اسهال و استفراغ را ایجاد می­کند، گفت: بیش از 98% این مشکلات جدی و حاد نیست و هم­وطنان با استراحت در مکان­های خنک­تر و استفاده از مایعات به ویژه مایعات املاح­دار مانند دوغ و محلول اُ آر اِس (ORS) بهبود پیدا می­کنند. وی توصیه کرد: در مواردی که هم­وطنان علایمی چون دل درد شدید، تهوع و استفراغ شدید و اسهال خونی مشاهده کردند باید سریعاً به بیمارستان و یا پزشک معالج برای ادامه درمان مراجعه کنند. وی هم­چنین با تأکید بر افزایش و سرعت فسادپذیری مواد غذایی و آشامیدنی در فصل گرما نسبت به فصول عادی، گفت: عمده مسمومیت­ها در مسافرت، ناشی از استفاده مواد غذایی و آشامیدنی فاسد است که در صورتی که هم­وطنان به ویژه مسافران تابستانی در مورد فسادپذیری مواد غذایی مورد استفاده خود دقت لازم را داشته باشند، امیدواریم این دوره گرما را به سلامت پشت سر بگذرانند.
 
۲۳ تیر ۱۳۸۹ ۰۹:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید