اخبار

دومین نشست کمیته کنترل عوامل مؤثر بر مرگ 70-30 سال برگزار شد.

دومین نشست کمیته کنترل عوامل مؤثر بر مرگ 70-30 سال برگزار شد.

 

   با توجه به اینکه یکی از مؤلفه های مهم در برنامه ریزی های مربوط به سلامت هر جامعه، دسترسی به آمار و علل  مرگ و میر در آن جامعه  است، لذا شناسایی الگو و علل بروز مرگ و مقابله با عوامل سبب ساز آن، یکی از مناسب ترین راهبردها برای تأمین سلامت و کاهش مرگ زودهنگام  و در نهایت افزایش طول عمر توأم با سلامتی بشر است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی  دومین نشست کمیته کاهش عوامل مؤثر بر مرگ 70-30 ساله در معاونت امور بهداشتی با هدف جلب همکاری گروه های مختلف کارشناسی در جهت کنترل عوامل خطر وپیشگیری از مرگ های زودهنگام، در تاریخ پانزدهم شهریور ماه برگزار گردید.       

در این نشست مهر انگیز جمشید پور مدیر گروه سلامت خانواده وجمعیت معاونت بهداشتی با بیان اینکه امروزه مرگ به علت بیماری های واگیردار جای خود را به بیماری های غیرواگیر به ویژه بیماری های  قلبی، سرطان ها، دیابت و بیماری های تنفسی داده است، گفت به نظر می رسد کاهش مرگ از بیماری های واگیردار و در نتیجه کاهش سریع مرگ و میر و افزایش طول عمر و ماشینی شدن زندگی به خصوص در شهرهای بزرگ و زندگی پر استرس، کاهش فعالیت های بدنی، تغییر در عادات غذایی، مصرف سیگار و نظایر آن مردم را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های غیرواگیر نظیر بیماریهای قلبی و عروقی،  سرطان ها و مرگ ناشی از آنها قرار داده است.

ایشان افزود بررسی ها نشان می دهد اولین علت مرگ زنان و مردان 70-30 سال ناشی از بیماری های قلبی عروقی بوده است. دومین و سومین علت مرگ مردان به ترتیب حوادث غیرعمد و سرطان ها و برای زنان بر عکس سرطان ها و حوادث غیرعمد بوده است. این سه علل در مجموع قریب 76 درصد و ده علت اول در مجموع 96 درصد علت های مرگ این گروه سنی را تشکیل می دهند.

جمشیدپور در ادامه گفت اهداف سازمان جهانی بهداشت و سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط در جمهوری اسلامی ایران برای کاهش مرگ 70-30 سال در بازه زمانی 1394 تا 1404 و تأکید معاون محترم بهداشتی وزارت متبوع بر لزوم برنامه ریزی برای کاهش مرگ افراد یاد شده و قرار دادن آن در اولویت برنامه ها مورد توجه ویژه می باشد.

با توجه به اهمیت موضوع، لزوم طراحی مداخلات ویژه و محلی با همکاری کلیه دست اندرکاران نظام سلامت و سایر بخش های توسعه جزو اولویت های ضروری و مهم محسوب می گردد.

در ادامه این نشست که با حضور مدیران محترم گروه های کارشناسی برگزار گردید لزوم برگزاری کارگاه آموزشی اهمیت  مرگ در گروه سنی 70-30 سال جهت کارشناسان مرتبط شهرستان ها توسط  معاونت بهداشتی و تهیه وتحلیل گزارشات مرگ 70-30 سال توسط گروه محترم آمار وفناوری اطلاعات با مشارکت گروه های مرتبط همچنین همکاری گروه های مختلف کارشناسی در راستای اجرای مداخلات لازم در خصوص کاهش مرگ 70-30 سال مصوب گردید.

بدنبال این نشست کارگاه آموزشی نحو محاسبه شاخصهای مرگ در گروه سنی 30-70 ساله جهت کارشناسان برنامه میانسالان  وکارشناسان آمار وثبت مرگ شهرستانهای تابعه استان برگزار گردید و اهمیت  کاهش مرگ افراد 30-70 سال ، فرایند اجرایی نظام ثبت مرگ ونحو محاسبه احتمال مرگ بیماریهای قلبی عروقی ، دیابت وسرطانها وبیماریهای تنفسی آموزش داده شد.

۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ۱۱:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید