اخبار

مراقب دندانهای شیری کودکان باشید

مراقب دندانهای شیری کودکان باشید
                                                          

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی بدیعه پاکدین کارشناس سلامت کودکان معاونت بهداشتی در خصوص اهمیت حفظ دندانهای شیری گفت دندانهای شیری فضای لازم و محیط مناسبی را برای رویش دندانهای دائمی فراهم کرده و به عنوان راهنمایی جهت رویش صحیح دندانهای دائمی محسوب می شوند. بنابراین، اگر زودتر از دست بروند به دلیل کمبود فضا، سبب جابه جایی و نامرتب شدن دندان های دائمی خواهند شد که درمان آن هزینه ی گزافی را به خانواده ها تحمیل خواهد کرد. هم چنین، درصورتی که دندان های شیری بیش از زمان لازم در دهان باقی بمانند موجب بروز مشکلات رویش دندا نهای دائمی می گردند.

دندانهای شیری به رشد و تکامل صورت کمک می کنند. درصورتی که دندانهای شیری زود کشیده شوند، رشد فکی  به درستی انجام نخواهد شد.

وی افزود دندان های شیری در جویدن و هضم غذا نقش دارند. کودک درحال رشد به تغذیه ی مناسب نیاز دارد. تغذیه ی کودک دارای دندانهای پوسیده دچار اشکال شده و سلامت کودک به مخاطره می افتد.

وی با بیان اینکه دندان های شیری در تکلم و بیان صحیح حروف مؤثرند گفت بنابراین، از لحاظ رفتاری کودک راحت تر با کودکان دیگر ارتباط برقرار می کند.

آسیبهایی که به دندانهای قدامی شیری وارد می شود، ممکن است سبب عفونی شدن آن ها شده و باعث تغییراتی از قبیل تغییر رنگ، نقص در شکل و کج شدن جوانه ی زیرین در دندان های دائمی گردد. لازم به ذکر است که پوسیدگی دندان شیری نیز می تواند موجب آسیب به  جوانه ی دندا نهای دائمی زیرین خود گردد.

ایشان افزود باید توجه نمود که دندان 6 سالگی (اولین دندان آسیای بزرگ دائمی)، الگوی رویش سایر دندان های دائمی است و اگر درجای صحیح خود در زمان مناسب رویش یابد، تقریباً می توان انتظار داشت که سایر دندان های دائمی هم صحیح و مرتب رویش یابند. محل رویش آن، پشت آخرین دندان شیری (دندان آسیای دوم شیری) است. چون این دندان، اولین دندان دائمی است که جانشین دندان شیری نشده و بدون افتادن دندان شیری، رویش می یابد، اکثر والدین تصور می کنند.که این دندان، شیری است و با این باور غلط که اگر دندان شیری بیافتد، دندان دیگری بدون هیچ مشکلی به جای آن می روید، تلاشی برای تمیز نگاه داشتن آن نمی شود و این در حالی است که دندان 6 با تمام اهمیتی که برای آن ذکر شد، باید تا پایان عمر در دهان باقی بماند، اما ممکن است به این ترتیب، زودتر پوسیده شده و از بین برود و درنتیجه، مشکلات متعدد دهان و دندانی بعد را در آینده ایجاد نماید.

۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۱۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید