اخبار

سی ام لغایت پنجم خرداد ماه هفته ملی جمعیت وخانواده

سی ام لغایت پنجم خرداد ماه هفته ملی جمعیت وخانواده

در تاریخ 30 اردیبهشت سال 1393رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی «جمعیّت» را که براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردندقسمتی از  متن ابلاغیه رهبر انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  در خصوص برنامه های سلامت خانواده به این شرح است :

 ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیّت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی،رفع  موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد،
اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط،تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی در باره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری ،ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی پروین محجوب کارشناس جمعیت وخانواده معاونت بهداشتی به مناسبت   هفته ملی جمعیت وخانواده 30 اردیبهشت لغایت 5 خرداد ماه به خبرنگار صدا وسیمای استان گفت از مهمترین مسائل مورد تاکید دفتر سلامت جمعیت، خانواده ومدارس در راستای سیاستهای کلی جمعیت کاهش میانگین فاصله زمانی بین فرزندان اول و دوم است . در حال حاضرمیانگین این فاصله 5.4 سال است که با معیار های سلامت مادر و کودک مطابقت ندارد( اطلاعات سرشماری 1390و DHS  1389) . برنامه ریزی برای کاهش این فاصله به کمتر از سه سال در طول سال های برنامه انجام شده است زیرا فاصله گذاری کمتر از سه سال و بیشتر از 5 سال بین تولد فرزندان می تواند سلامت مادر و کودک قبلی و بعدی او را در معرض مخاطره قرار دهد. با افزایش بیش از حد فاصله بین فرزندان،‌ امکان دستیابی به تعداد فرزند دلخواه در یک خانواده کمتر شده و نیز فرصت بارداری با بهترین شرایط از مادر گرفته خواهد شد.

ایشان همچنین با اشاره به کاهش میانگین فاصله ازدواج تا تولد فرزند اول  گفت بر اساس اطلاعات سرشماری 1390و DHS  1389 میانگین فاصله ازدواج تا تولد فرزند اول در زوجین جوان ایرانی 3.5 سال است کاهش این فاصله به کمتر از سه سال به سلامت خانواده ومادر وکودک کمک شایان توجهی مینماید.

 

وی افزود با توجه به تاثیر بارداری برنامه ریزی شده در سلامت مادر و کودک تلاش در جهت افزایش بارداری های برنامه ریزی شده،ضمن ارتقای سلامت گروه هدف به ارتقای نرخ باروری کلی جمعیت کمک خواهد کرد.

    ایشان همچنین با اشاره به کاهش ناباروری ناشی از عوامل قابل اجتناب نیز گفتند با بالا رفتن سن در زن ها ، باردار شدن دشوار می گردد.سن مناسب بارداری در خانم ها 18 تا 35 سالگی است. روند رو به افزایش ناباروری و نقش عوامل مختلف به ویژه شیوه زندگی، عوامل محیطی، آلودگی ها، عفونت ها و ... نیاز به آگاهیهایی دارد که به کاهش ناباروری بینجامد ، این مداخلات جنبه پیشگیرانه دارد.

عوامل متعددی وجود دارد که باروری زوجین را کاهش می دهد برخی از این عوامل شامل سن ،سیگار ، فشارروحی، وزن، ورزش سنگین، الکل، مصرف مواد شیمیایی وپاک کننده ها ، مصرف مواد محرک ومکمل ها، بیماری ها وشرایط زمینه ای است.

 

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۹:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید