اخبار

طبق برنامه وزارت کشور بیماری مالاریا تا افق 1404 در کشور حذف خواهد شد.

طبق برنامه وزارت کشور بیماری مالاریا تا افق 1404 در کشور حذف خواهد شد.
    

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دکتر حسین بیگلری در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس،  با اشاره به اینکه از 15 سال پیش تا کنون هیچ موردی از بیماری مالاریا در کرمانشاه دیده نشده است، افزود: بیماری مالاریا از طریق گزش پشه ای به نام آنوفل و  از طریق انگل پلاسمودیوم به وجود می آید و از علائم آن را می توان به تب و تعریق شبانه نام برد.
وی با بیان اینکه تمام کشورها در خصوص این بیماری اقدام به اطلاع رسانی می کنند و بر حذف آن تاکید دارند، اظهار داشت: در کشور ایران نیز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به منظورحذف این بیماری اقدامات خوبی انجام شده است به طوریکه موارد بیماران مالاریا هر ساله به صورت محسوس رو به کاهش است.
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت و درمان استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: حدود 10 سال پیش تعداد مبتلایان به بیماری مالاریا در کشور 12 هزار نفر بود که خوشبختانه در سال گذشته این تعداد به 180 نفر رسید.
وی سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان را مناطق مستعد بیماری مالاریا معرفی کرد و تصریح داشت: بیش از 80 درصد از موارد ابتلا به بیماری مالاریا در منطقه جنوب آفریقا رخ می دهد و در قاره آسیا نیز بیشترین موارد مبتلایان مربوط به کشور پاکستان است.
دکتر بیگلری ابتلا به بیماری مالاریا را در میان زنان باردار، کودکان و  سالمندان خطرناک توصیف کرد و ابراز داشت: شدید ترین نوع بیماری مالاریا فالکسی پاروم است که نوع اورژانسی پزشکی آن می باشد و دارای علائمی مانند کاهش سطح هوشیاری و تشنج است.
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت و درمان استان کرمانشاه در پایان با بیان اینکه با خشک کردن آبهای راکد که محل تجمع پشه آنوفل است می توان در کاهش درصد مبتلایان به این بیماری کمک کرد، یادآور شد: با توجه به اینکه هنوز در منطقه جنوب شرق کشور مواردی از ابتلا به بیماری مالاریا مشاهده می شود در این خصوص نیازمند اطلاع رسانی ازطریق رسانه ها به آحاد مردم جامعه هستیم.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید