اخبار

متأسفانه در طی چند سال گذشته علی الرغم افزایش آگاهی مردم طیف استفاده کننده از قلیان ومواد دخانی به میانگین سنی پایین رسیده است

متأسفانه در طی چند سال گذشته علی الرغم افزایش آگاهی مردم  طیف استفاده کننده از قلیان ومواد دخانی به میانگین سنی پایین رسیده است

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی رستمی فر کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیمای استان در خصوص مضرات استعمال دخانیات و قلیان گفت : در قلیان و سیگار بیش از 4000 ماده سمی وجود دارد و خطر قلیان بسیار بیشتر از سیگار است دود حاصل از قلیان حاوی مواد سرطانزا وسمی بیشماری است این دود به دلیل داشتن رطوبت وترکیب با بخار آب بسیار خطرناکتر از دود سیگار است .

اما متاسفانه این باور غلط در افراد مصرف کننده قلیان وجود دارد که بدلیل عبور دود از آب سموم آن گرفته شده ودارای خطر کمتری است .

وی در خصوص خطرات وبیماریهای ناشی از قلیان گفت خطرات قلیان در خیلی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی ،فشار خون و دیابت به اثبات رسیده است ودر بسیاری از سرطان هانیز از جمله سرطان ریه ، دهان ودندان و مری یکی از عوامل خطر میباشد.

غلظت مواد سمی در دود دسته دوم که توسط اطرافیان فرد سیگاری استنشاق می گردد بیشتر است و می تواند موجب بروز بیماریهای مختلف در آنها شود ومتاسفانه در این مورد حقوق شهروندی نیز توسط این دسته از افراد رعایت نمیگردد .

ایشان در مورد قشر در معرض خطر دخانیات نیزگفتند متأسفانه در طی چند سال گذشته علی الرغم افزایش آگاهی مردم ولی طیف استفاده کننده از قلیان ومواد دخانی به میانگین سنی پایین رسیده وشیوع استعمال دخانیات به رده سنی نوجوانان و جوانان نیز رسیده است .

کارشناس سلامت محیط در خصوص اقدامات معاونت بهداشتی در راستای پیشگیری ومبارزه با استعمال دخانیات گفت اقدامات آموزشی معاونت بهداشتی در خصوص مضرات استعمال دخانیات شامل بیش از 200 هزار مورد آموزش در سراسر استان به گروه هدف بوده است ،همچنین تعداد 165 مورد امکنه متخلف در خصوص قلیان را به مراجع قضایی ارجاع داده ایم که 150 مورد آن تعطیل و تعداد  1280 مورد شکستن قلیان داشتیم.

ایشان در مورد خدمات معاونت بهداشتی در راستای کاهش استعمال دخانیات نیز گفتند ما در هر شهرستان یک مرکز مشاوره وترک دخانیات را داریم ودر شهرکرمانشاه نیز دو مرکز یکی کلینیک ترک دخانیات در خیابان منزه ودیگری کلینیک تخصصی ترک دخانیات در طبقه دوم بیمارستان امام رضا (ع) است .

۲۴ فروردین ۱۳۹۵ ۱۱:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید