اخبار

دیابت مهمترین عامل نابینایی و قطع پا در دنیا/ 5.5درصد از کرمانشاهیان مبتلا به دیابت هستند

دیابت مهمترین عامل نابینایی و قطع پا در دنیا/ 5.5درصد از کرمانشاهیان مبتلا به دیابت هستند
سازمان بهداشت جهانی سال 2016 را به نام دیابت که مهمترین و شایع ترین عامل نابینایی و قطع پا در دنیاست، نامگذاری کرد.
 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دکتر حسین بیگلری مدیر گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت کرمانشاه در این خصوص در گفتگو با خبرنگار کردپرس با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی به مناسبت 7 آوریل روزجهانی بهداشت، امسال را سال مبارزه با دیابت نامگذاری کرده است، افزود: آمار ها نشان از افزایش شیوع بیماری دیابت دارد که سبک زندگی، تغذیه نامناسب همراه با عدم فعالیت بدنی میزان بروز آن را افزایش می دهد.
دکتر بیگلری به عدم درمان قطعی برای بیماری دیابت اشاره کرد و تصریح داشت: بهترین راه مقابله با این بیماری، پیشگیری است.
وی شیوع دیابت در ایران را در سالهای 1995 و 2000 در حدود 5/5 و 5/7 درصد اعلام کرد و تاکید نمود: پیش بینی می شود این رقم در سال 2025 به  7 درصد برسد یعنی از 1 میلیون و 900 هزار نفر در سال 2000 به 5 میلیون و 100 هزار نفر در سال 2025 خواهد رسید.
مدیر گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت کرمانشاه اضافه کرد: شیوع دیابت در مناطق شهری به علت سبک زندگی، تغذیه و عدم تحرک دو برابر مناطق روستایی است.
وی راهکار مهم برای کنترل بیماری دیابت را خود مراقبتی مانند فعالیت جسمانی کافی و تغذیه مناسب  دانست و بیان داشت: استفاده از داروهای مناسب باعث سلامت عمومی بیمار و شرکت فعالانه در برنامه مراقبت و کاهش هزینه های درمانی خواهد شد.
دکتر بیگلری اظهار نمود: بیماری دیابت انواعی دارد که به ترتیب دیابت نوع 1 که به دلیل تخریب مزمن سلول های بتا در پانکراس رخ می دهد و دیابت نوع 2 به دلیل مقاومت نسبی و کامل به انسولین ایجاد می شود که بیش از 90 درصد از دیابتی های جهان به این نوع مبتلا هستند و پس از آن دیابت بارداری است که به دلیل تغییرات متابولیسم کلوکز در دوران حاملگی و نوع چهارم انوع اختصاصی تر دیابت به عنوان برخی از بیماری های دیگر ژنتیکی با اختلالات سیستم ایمنی است.
وی علائم دیابت را برشمرد و افزود: تشنگی مفرط، گرسنگی مفرط، خستگی بیش از اندازه، پر ادراری، کاهش وزن، تغییر در بهبود زخم ها و کاهش بینایی علائم این بیماری هستند.
مدیر پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت کرمانشاه ازنامگذاری هفته سلامت در کشور با شعار"غلبه بر دیابت با تحرک و تغذیه سالم" از 1 تا 7 اردیبهشت خبر داد و یادآور شد: میانگین درصد کنونی شیوع دیابت در ایران و نیز در کرمانشاه 5/5 درصد است اما این درصد در شهری مانند یزد که شیرینی جات بیشتری مصرف می کنند بالاتر است.

۲۱ فروردین ۱۳۹۵ ۱۳:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید