اخبار

ارزیابی تکاملی بخشی مهم و اساسی از مراقبت روتین کودکان است.

ارزیابی تکاملی بخشی مهم و اساسی از مراقبت روتین کودکان است.

       به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی پاکدین کارشناس برنامه کودکان این معاونت در خصوص ارزیابی تکامل کودکان گفت از آنجا که شناسایی سریع مسائل ومشکلات مرتبط با تکامل اهمیت ویژه ای در آینده کودک، خانواده و جامعه دارد، ارزیابی تکاملی بخشی مهم و اساسی از مراقبت روتین کودکان است. 

این ارزیابی شامل یک فرآیند مداوم و ممتد است که در آن تیم سلامت با استفاده ازپرسشنامه های استاندارد نسبت به بررسی وضعیت تکاملی کودک در طی مراقبت های روتین اقدام می نماید.به عبارت دیگر، تمامی کودکان زیر5سال باید ازنظر تکاملی غربالگری شوند.

ایشان یادآور شد پرسش نامه های تکامل که توسط والدین تکمیل می شود به دودلیل مناسب می باشد اولاً کودکان را به دفعات زیاد و فواصل مناسب مورد ارزیابی تکاملی قرار می دهد. ثانیاً والدین را در انجام پایش تکامل کودکانشان درگیر می نماید. 

تکمیل پرسش نامه های تکامل نسبتاً ساده است پس می توان اطمینان داشت که افرادی با تحصیلات ابتدایی نیز می توانند به درستی آن را پر کنند. تعداد کمی از والدین که بی سواد بوده یا دچار مشکل ذهنی هستند برای تکمیل آن نیاز به کمک دارند.

این پرسشنامه را می توان در منزل، مراکز بهداشتی درمانی، مهد کودک، مراکز پیش دبستانی و مطب پزشک مورد استفاده قرار داد.

این پرسش نامه ها می توانند به خوبی شیرخوارانی را که به ارزیابی های بیشتر یا مداخلات درمانی زودرس نیاز دارند از کودکان سالم متمایز سازند.

هر پرسش نامه حاوی 30 سؤال است که به زبان ساده در مورد تکامل کودک نوشته شده است. سؤالات هر پرسش نامه به 5 حیطه ی تکاملی تقسیم شده است. سؤالات هر حیطه نیز به ترتیب از فعالیت های آسان تر به فعالیت های سخت تر مرتب شده اند. پنج حیطه ی این تست عبارتند از:

وی در خاتمه گفت حیطه ی برقراری ارتباط، حیطه ی حرکات درشت، حیطه ی حرکات ظریف، حیطه ی فردی -اجتماعی و حیطه ی حل مشکل می باشد.

۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ۰۹:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید