اخبار

اولین همایش نقش امواج الکترو مغناطیسی در باروری و ناباروری توسط معاونت امور بهداشتی برگزار شد .

اولین همایش نقش امواج الکترو مغناطیسی در باروری و ناباروری توسط معاونت امور بهداشتی برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی اولین همایش نقش امواج الکترو مغناطیسی در باروری و ناباروری توسط کارشناس مسئول بهداشت پرتوها در وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی با همکاری گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی و کارشناسان بهداشت خانواده این معاونت در سالن نوروزنژاد بیمارستان امام رضا (ع) تشکیل شد.

در این نشست آقای دکتر شکیبا این همایش را اولین نشست دانشگاهی نقش  امواج الکترو مغناطیسی در باروری و ناباروری در سطح کشور عنوان کردند .

ایشان گفتند با توجه به اینکه ایران در شاخص باروری کلی در بین 26 کشور منطقه دارای رتبه 24 می باشد ، نیازمند افزایش 15 درصدی در تعداد تولدها میباشد تا بتواند میزان باروری را به سطح جانشینی برساند .

در جامعه ما متأسفانه حدود  5/14% درصد خاواده ها بدون فرزند و 5/19% تک فرزند هستند و با تأخیر در بارداری و بی علاقگی  زوجهابه فرزندو همچنین  رشد روز افزون پدیده طلاق باید برنامه ریزی های مطلوبی برای سلامت جمعیت داشته باشیم.

در ادامه دکتر گورانی به بحث  در خصوص اثر تشعشعات الکترومغناطیسی در باروری ونا باروری پرداختند .

ایشان گفتند امروزه انسانها از زمان جنینی  تا زمان مرگ به طرق مختلف با انرزی مواجه اند از استفاده از اسباب بازی  تا پیشرفته ترین وسایل ارتباطات پزشکی ، برق های فشار قوی،  رادیوفرکانس ها، مایکروویو، نور مرئی و ماوراءبنفش انرژی هایی هستند که ارتباط تنگاتنگی با زندگی مادارند.

ایشان اهداف این نشست را حفاظت عموم مردم از انرژیهای منتشره از فرکانسهای رادیویی ، سیگنالها ، آنتی سیگنالهای ماهوارهای  ورفع نگرانی غیر واقعی مردم بیان کردند

ایشان در ادامه افزودند منابع مواد اشعه در زندگی روزمره 80% منبع طبیعی دارد و 20% ساخته دست بشر است. بهداشت پرتوهای منتشره از منابع طبیعی و مصنوعی متفاوت است و بایستی مورد توجه قرار گیرد.

در بحث بهداشت پرتوهای طبیعی بهداشت اشعه UV ناشی از تابش نور خورشید مبحث بسیار مهمی است که بی توجهی به آن باعث شده کشور، هزینه های اقتصادی اجتماعی و روانی فراوانی در زمینه درمان مسائل ناشی از آن متحمل گردد.

ایشان مواجهه خردمندانه با نورخورشید را بعنوان یک اصل اثبات شده مورد تأکید قرار دادند تا بتوان موارد ابتلاء به کاتاراکت، سرطان پوست و پیرپوستی را در کشور کاهش داد.

ایشان درادمه اصول علمی استفاده از دستگاه های مولد پرتوهای فرابنفش در پروسه های استریل و گندزدایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و استفاده بی رویه از این وسایل در استریل وسایل را بی مورد دانستند همچنین استفاده از مواد شیمیایی مختلف را جهت شستشوی دستها و وسایل منزل غیرضروری و مضر دانستند. کاربری اشعه ماورابنفش و لیزر در مقاصد درمانی نیز یکی از مهمترین بخش های سخنان ایشان بود که تأکید داشتند هنگام استفاده از دستگاه های پزشکی میبایستی استفاده از وسایل حفاظت، فاصله با منبع و زمان تابش به شدت مورد توجه و تأکید قرار گیرد و سلامت همه بخصوص مادر و کودک در مراجعه به مراکز پرتو پزشکی بایستی با حساسیت ویژه ای مورد توجه قرار گیرد.

 از دیگر نکات اعلام شده در همایش استفاده از لامپ های کم مصرف و لزوم حفظ فاصله حداقل30 سانتیمتری از لامپ روشن و اعلام وضعیت ویژه در هنگام شکستن این لامپ ها می باشد.

همچنین نحوه مواجهه با پرتوهای وسایل خانگی مولد اشعه و میدان های مغناطیسی نظیر ماکروویو، تلویزیون، سشوار و ..... و لزوم به حداقل رساندن مواجهه و حفظ فاصله با این وسایل از ضرورت های دیگری بود که مورد تأکید قرار گرفت.

امواج رادیویی عمومی(ارتباطات الکترونیکی) ازسطح پوست بیشتر عبور نمیکند و هیچ توجیه علمی وجود ندارد که امواج پارازیت هاو تلفن همراه میتوانند باعث سقط جنین وسایر مشکلات جسمی وروانی برای مردم باشند و اعتبار معناداری در این زمینه در دست نیست. هر چند5/15%مردم به امواج الکترومغناطیسی آلرژی دارند و حتی تعداد زیادی نیز از این آلرژی اطلاع ندارند.

در ادامه آقای دکتر زرگوشی متخصص اورولوژی به اهمیت باروری وناباروری پرداختند  و عنوان کردند امروز طبق آمار بدست امده حدود 13% خانواده ها نابارور هستند و این روند هر ساله رو به افزایش است هر چند امروزه سهم زنان و مردان در ناباروری برابر است. از آنجا که آزمایشات ناباروری هزینه های زیادی را روی خانواده ها تحمیل میکند بهتر است ابتدا با یک آزمایش ساده میزان باروری مردان تعیین شود ومردم به حفظ سلامت دستگاه باروری خویش در مواجه با کلیه عوامل محیطی وشیمیایی توجه ویژه داشته باشند .

 

 

g 

gt4wt 

67ur 

 


twt gr

۳ بهمن ۱۳۹۴ ۱۲:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید