اخبار

مهمترین عامل مرگ در بلایای طبیعی در ایران، تخریب ساختمان های غیرمقاوم است .

مهمترین عامل مرگ در بلایای طبیعی در ایران، تخریب ساختمان های غیرمقاوم است .

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی کارگاه ارزیابی وآموزش آمادگی خانوار در برابر بلایا در تاریخ شانزدهم  دیماه  در سالن اجتماعات معاوت بهداشتی با حضور همکاران این معاونت برگزار گردید.

در این جلسه ابتدا مهندس اردلان ضمن خیرمقدم و تشکر از مدعوین عنوان کردند بحث جدید مقابله با بحران در کشور مطرح است و خانواده ها نیازمند آموزش های لازم در زمان بحران و بلایا هستند و نیاز است امروزه به صورت منسجم این آموزش ها به عموم داده شود.

در ادامه مهندس شیرزادی مدیر گروه واحد کاهش خطر وبلایای معاونت بهداشتی در خصوص برنامه ارزیابی و آموزش آمادگی خانوار در برابر بلایا مباحثی را مطرح کردند.

ایشان عنوان نمودند سطح آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر بلایا تنها حدود 8 درصد در سطح کشور است و  لازم است خانوارها  در مقابله با بلایا  شامل  زلزله، سیل ، خشکسالی، طوفان و رانش زمین-،سرما و یا گرمایی شدید آمادگی های لازم را داشته و هر خانوار حداقل سالی یکبار برای آمادگی در برابر بلایا  آموزش ببیند.

مدیریت خطر بلایا اقداماتی است که برای کاهش خطر یا افزایش آگاهی در برابر مخاطرات انجام می گیرد و شامل پیشگیری ، آمادگی، پاسخ و بازتوانی و بازسازی است.

ایشان خاطر نشان کردند نقش مردم کلیدی و مهم است و بسیار مهم است که اقدامات مردمی همسو با قوانین جاری اجتماعی انجام گیرد.

وی یادآور شد رسم نقشه خطر روش آموزشی است که در کشورهای مختلفی چون ژاپن و همچنین استان های گلستان، کرمان و تهران بسیار مؤثر بوده است و این نقشه را با مشارکت اعضای خانواده بخصوص کودکان بایستی ترسیم کرد.

در این نقشه خانه را بدون سقف در نظر گرفته میشود و تمامی دیوارها را ترسیم کرده و جاهایی که امکان خطر وافتادن  جسم سنگینی وجود دارد مثل شیشه، بوفه ،کمدو لوازم دکوری با علامت ضربدر مشخص میکنندو نقاط امن نیز مانند زیر میز محکم ، سه گوش دیوار کنار ستون ....با علامت مثبت + مشخص میگردد.

سعی کنید نقاط پرخطر را برطرف و در صورت امکان تبدیل به نقاط مثبت کنید.

وی در خاتمه یادآور شدمهمترین عامل مرگ در بلایای طبیعی در ایران، تخریب ساختمان های غیرمقاوم است و ضروری است نظام سلامت در این خصوص چاره ای بیاندیشد وراهبرد ممکن در این خصوص افزایش دانش خانوارها است.

۱۹ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید