اخبار

مصرف زیاد نمک از مهمترین عوامل فشار خون است .

مصرف زیاد نمک از مهمترین عوامل فشار خون است .

        به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی نیلوفر حیدری کارشناس تغذیه این معاونت به مناسبت بسیج ملی کاهش مصرف   قند ، نمک  و چربی  گفت برای اجتناب از مصرف بی رویه نمک ، برسر سفره از نمکدان استفاده نکنید  و در میان وعده ها ار میوه های تازه به جای کیک و شیرینی استفاده کنید .

همچنین برای طعم دادن به غذاها به جای نمک زیاد از چاشنیهایی مانند سرکه ، ابلیمو ، سیر و سیزی های معطر استفاده کنید ودر هنگام مصرف انواع گوشت ( سفید یا قرمز ) تمام چربی ها های قابل رویت آن را قبل از طبخ جدا کرده و دور بریزید .

به جای سس های چرب سالاد از روغن زیتون ، ابلیمو و سبزی های معطر استفاده کنید و تا حد امکان از مصرف غذاهای صنعتی ( غذاهای آماده و کنسروی ) که نمک زیادی دارند خودداری نمایید .

وی تاکید کرد از مصرف چیبس و سیب زمینی سرخ کرده خودداری کنید و سیب زمینی را به صورت پخته و تنوری مصرف کنید و به جای مصرف قند و شکر ، همراه با چای چند دانه توت خشک یا کشمش استفاده نمایید .

همچنین آجیل و مغز دانه ها ( مانند بادام ، پسته و ... ) را به صورت بی نمک یا خام ( شور نشده ) مصرف کنید .

بهترین راه کم کردن مصرف شیرینی ها ، نخریدن یا کمتر خریدن آنهاست .

سعی کنید  ذائقه کودکان را از اوایل زندگی به غذای کم نمک عادت دهید .

وی گفت در هنگام طبخ غذا ، روغن مایع را به طور مستقیم از داخل بطری به غذا نریزید و آن را با قاشق اندازه گیری نمایید تا روغن کمتری مصرف شود وبرای مصرف کمتر چربی ها ، غذاها را به صورت آب پز یا بخارپز تهیه کنید .

مصرف زیاد نمک از مهمترین عوامل فشار خون است .

ایشان تاکید کرد به منابع  پنهان قند در مواد غذایی توجه کنید . انواع سس ها  ، قهوه های فوری ،نوشابه های گاز دار ،  آب میوه های صنعتی ، کمپوت ها و دسر های آماده حاوی مقادیر زیادی قند هستند .

مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرین ، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می کند و موجب ابتلا فرد به بیماری دیابت و کبد چرب می شود.

وی در خاتمه یادآور شد یکی از مهمترین دلایل ابتلا به دیابت مصرف زیاد قند ، شکر ، و مواد شیرین است که بروز بیماری های غیر واگیر ارتباط مستقیمی با دریافت روغن ها و چربی ها دارد ، مصرف پنیر پیتزا و پنیر خامه ای که مقادیر زیادی چربی دارند را محدود کنید .
۲۹ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید