اخبار

29 آذر ماه لغایت 14 دی ماه : بسیج ملی کاهش مصرف قند ، نمک و چربی

29 آذر ماه لغایت 14 دی ماه : بسیج ملی کاهش مصرف قند ، نمک و چربی
نمک اصلی ترین علت افزایش فشار خون است و کاهش مصرف نمک ، مقرون به صرفه ترین راه حل کاهش فشار خون است .

 

     به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی نیلوفر حیدری کارشناس تغذیه این معاونت به مناسبت بسیج ملی کاهش مصرف قند ، نمک وچربی گفت : بیماریهای غیر واگیر مهمترین علت مرگ و میر در کشور به شمار میروند  و یکی از مهمترین عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر تغذیه نامناسب و مصرف زیاد قند ،  نمک و چربی است . مطالعات انجام شده  نشان داده است که تغذیه نامناسب و الگوی غذایی بیشترین علت بروز اضافه وزن ، چاقی ، بیماریهای قلبی عروقی ، دیابت نوع 2 و برخی انواع سرطان ها ست  . در حال حاضر بیماریهای قلبی عروقی علت اصلی مرگ در افراد بالای 30 سال می باشد .

بر اساس  بررسیهای انجام شده در سطح کشور مصرف  روزانه نمک ، قند و شکر و چربی و روغن از مقدار توصیه شده در سبد مطلوب غذایی  بیشتر است .

امروزه شاهد افزایش روز افزون مصرف قند و محصولات شیرین هستیم  . قند و ترکیبات حاوی قند کالری زیادی برای بدن تامین می کنند اما متاسفانه فاقد مواد مغذی لازم هساتند بسیاری از مواد غذایی که مصرف می شوند دارای شکر افزوده هستند مهمترین منابع شکر افزوده ، نوشابه های گازدار ، ماءاشعیر ، آب میوه های صنعتی ، شیر کاکائو ، انواع کیک و. شیرینی و شکلات ها ، ژله و ... هستند 

مصرف بیش از حد روغن ها علاوه بر ایجاد چاقی خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و برخی از سرطان ها را افزایش می دهد  ودر بین انواع چربی ، چربیهای اشباع ، بیشترین ارتباط را با ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی عروقی دارند .  لبنیات پرچرب ، روغن جامد نباتی  ، مواد غذایی قنادی ، و غذاهای آماده از مهمترین منابع دریافت اسید های چرب اشباع  در رژیم غذایی هستند .

نمک اصلی ترین علت افزایش فشار خون است و کاهش مصرف نمک ، مقرون به صرفه ترین  راه حل کاهش فشار خون است . مصرف زیاد نمک خطر ابتلابه پوکی استخوان را افزایش می دهد . مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به سرطان معده را نیز افزایش می دهد  . مصرف نمک در ایران  بیشتر از دو برابر میزان مجاز است و توصیه می شود بر سر سفره از نمکدان استفاده نکنید  و به جای تنقلات شور از میوه و آجیل خام استفاده کنید .

۲۸ آذر ۱۳۹۴ ۱۳:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید