اخبار

کودکان باید در محیطی سالم به دور از خشم و خشونت، ظلم و شرارت ، فقر و تبعیض زندگی کنند.

کودکان باید در محیطی سالم به دور از خشم و خشونت، ظلم و شرارت ، فقر و تبعیض زندگی کنند.

   

   به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی بدیعه پاکدین کارشناس سلامت کودکان این معاونت گفت یافته‌های علمی نشان می‌دهند که حدود 200 میلیون کودک زیر پنج سال از رسیدن به حداکثر پتانسیل تکاملی، شناختی، اجتماعی و عاطفی خود باز می مانند.

 عواملی که موجب این زیان بزرگ می‌شوند، شامل سوءتغذیه (کمبود آهن- کمبود ید،...) و تحریک ناکافی تکامل شناختی در پنج سال اول زندگی هستند؛ عواملی که پیشگیری از آن ها ساده است و راه‌حل‌های روشن دارد. به علاوه ، کودکان باید در محیطی سالم به دور از خشم و خشونت، ظلم و شرارت ، فقر و تبعیض زندگی کنند.

ایشان ادامه دادند حقیقتا کودکان سرمایه‌های یک ملت ‌اند و باید برای شاد زیستن و رفاه کامل جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی که موجب دستیابی به توانمندی‌های بالقوه آنان  می شود، برنامه‌ای داشت اما ، آیا می‌توان انتظار داشت در شرایطی که بستر مناسبی برای رشد جسمی، عاطفی و اجتماعی کودکان فراهم نیست، همه کودکان تبدیل به جوانانی مبتکر، خلاق، توانمند و پویا شوند؟ آیا ما نیازهای متفاوت انسان را از لحظه تکوین ، طول دوران جنینی و بعد در سال‌های اولیه رشد و تکامل می‌شناسیم و به آن نیازها پاسخ مناسب داده‌ایم؟

آیا  تاوان بی‌توجهی ما گسترش فضاهای ناسالم، فرار از خود، پناه‌بردن به مصرف موادمخدر، خود ستیزی، غیرستیزی، رواج خشونت و انعکاس ظلم و شرارت نخواهد بود؟

وقتی کودک خردسال را در آغوش گرفته و نوازش می کنیم و نیازهای عاطفی وی را تامین می نماییم وی را در برابر اثرات فشارهای روحی که بعدها در زندگی تجربه می کند ،تا حدودی "مصونیت "می بخشیم.

 

۲۰ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید