اخبار

از مصرف مکمل آهن همراه با شیر ، چایی یا قهوه اجتناب کنید چون این مواد با جذب آهن تداخل میکنند

از مصرف مکمل آهن همراه با شیر ، چایی یا قهوه  اجتناب کنید چون این مواد با جذب آهن تداخل میکنند
نوشیدنی های محتوی ویتامین ث مانند آب مرکبات تازه و طبیعی جذب آهن را افزایش میدهند.

  به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی اکرم  شیر دل کارشناس سلامت مادران گروه خانواده در خصوص  اهمیت مصرف مکمل آهن در بارداری  گفت نیاز زنان به آهن در دوران بارداری تا دو برابر قبل از بارداری افزایش پیدا می‌کند.

 این افزایش نیاز به آهن برای تولید گلبول قرمز خون ، افزایش هموگلوبین ، رشد و نمو و تامین ذخایر کبدی جنین ضروری است بیشترین نیاز به آهن پس از هفته 20 بارداری رخ میدهد که بیشترین تقاضا از سوی مادر و جنین وجود دارد این نیاز به حدی است که به هیچ‌وجه از طریق مصرف موادغذایی تأمین نمی‌شود. لذا اگر این میزان مورد نیاز آهن از طریق قرص های مکمل تامین نشود می تواند به زایمان پیش از موعد ،تولد نوزادانی با وزن کم و یا خطراتی که بدنبال خونریزی شدید پس از زایمان دارد را منجر شود، بنابراین برای مقابله با آن، مادر باید از نیمه دوم بارداری روزانه مکمل آهن مصرف نماید.

ایشان افزود از آنجا که نیاز بدن به آهن در چهار ماه اول بارداری کم است، مصرف آن در این مدت لزومی ندارد و حتی مصرف نکردن آهن در ابتدای بارداری از تهوع و استفراغ شدید که در این دوران شایع است جلوگیری می کند زیرا یکی از عوارض مصرف آهن، تهوع و استفراغ است. لازم به ذکر است مصرف قرص آهن ممکن است عوارضی مانند تهوع، درد معده، اسهال و یبوست داشته باشد به منظور کاهش عوارض بهترین زمان برای مصرف قرص آهن، بعد از غذا و شب قبل از خواب میباشد.

وی تاکید کرد از مصرف مکمل آهن همراه با شیر ، چایی یا قهوه باید اجتناب شود چون این مواد با جذب آهن تداخل میکنند . نوشیدنی های محتوی ویتامین ث مانند آب مرکبات تازه و طبیعی جذب آهن را افزایش میدهند.

مکمل های آهن که بیش از 60 میلی گرم به ازاء هر دوز آهن دارند با جذب روی تداخل می کنند و بایستی از مصرف آن ها اجتناب کرد.

۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۱۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید