اخبار

میانه ید ادرار دانش آموزان استان کرمانشاه در سال 1393 بهبود یافت.

میانه ید ادرار دانش آموزان  استان کرمانشاه در سال 1393 بهبود یافت.

 

   به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی نیلوفر حیدری کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی گفت : ید یکی از ریز مغذی های اساسی است که با شرکت در تولید هورمون تیروئید و تاثیر این هورمون در سلامت و اعمال حیاتی انسان از دوران جنینی ، کودکی و بلوغ دلیل عمده اهمیت آن می باشد .

  وی افزود  کمبود ید سبب بروز اختلال های وسیعی می شود که مهمترین آنها اثر مخرب بر توانایی های ذهنی و جسمی افراد جامعه و بخصوص کودکان و نوجوانان است .

 شایعترین تجلی بالینی کمبود ید به صورت گواتر بوده که کمبود شدید با اختلال عملکرد این غده نیز توام میگردد اما بسیاری از اثرات کمبود ید در کاهش فعالیت مغزی است که ممکن است ظاهرا نمایان نباشد .

  ایشان ادامه داد یکی از روشهای پایش دریافت کافی ید در در جامعه اندازه گیری ید ادرار دانش آموزان  8 تا 10 ساله می باشد  که از سال 1378 این برنامه به صورت پایشهای سالانه  اجرا می شود و بر اساس بررسی انجام شده در بهمن ماه سال جاری خوشبختانه با توجه  به مداخلات انجام شده طی سالهای 92 و 93 در خصوص   نظارت و کنترل نمکهای مصرفی در سطح عرضه و تولید  ، گسترش فعالیهای اطلاع رسانی در این زمینه و افزایش آگاهی عموم مردم از طریق رسانه های آموزشی ، کارکنان مراکز بهداشتی درمانی و... در زمینه مصرف نمک تصفیه شده ید دار  ، میانه ید ادرار دانش آموزان نسبت به سال 1392 حدود 5.17 درصد افزایش داشته است  در حال حاضر در سطح مطلوب و مورد انتظار می باشد

  وی در خاتمه افزود بدیهی است استمرار کلیه فعالیتهای مداخله ایی انجام شده و نیز استفاده از نمک تصفیه شده ید دار برای همه گروههای سنی جامعه تنها راه حذف کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید می باشد .

۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید