اخبار

مراقبت های قبل از بارداری یکی از عوامل مهم حفظ سلامتی مادر و جنین است.

مراقبت های قبل از بارداری یکی از عوامل مهم حفظ سلامتی مادر و جنین است.
مراقبت پیش از بارداری در حال حاضر توسط کارکنان سلامت خانواده، بهورزان وماماها در کلیه واحدهای ارائه دهنده خدمت انجام میشود.

 

 به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی پروین محجوب کارشناس برنامه باروری سالم در خصوص مراقبت پیش از بارداری گفت : مراقبت پیش از بارداری مجموعه ای از بررسی ها و آزمایشات است که قبل از بارداری انجام می شود تا عوامل خطر موثر بر بارداری شناسایی گردد. طی این مراقبت ها، سلامت جسمانی و روانی مادران آینده مورد ارزیابی قرار گرفته و آموزش های لازم به  آنان وخانواده ها ارائه می گردد همچنین راهکارهایی جهت حذف یا کاهش عوامل خطر پیشنهاد می شود.

وی در خصوص اینکه چرا مراقبتهای قبل از بارداری اهمیت دارد گفت  مراقبت های قبل از بارداری یکی از عوامل مهم حفظ سلامتی مادر و جنین است. بسیاری از عوارضی که بر سرانجام حاملگی موثرند قبل از حاملگی قابل تشخیص و درمان می باشند،اکثر زنان هنگامی متوجه بارداری خود می شوند که جنین ایشان از مرحله ساخت سیستم عصبی وقلبی گذشته است، به عبارتی دوران طلایی را جهت پیشگیری از برخی ناهنجاریها از دست داده اند. عده ای از خانم ها در سنین بارداری از بیماریهای مزمن مختلف رنج می برند که خود بیماری یا دارو های مصرف شده طی بیماری می تواند اثرات نامطلوبی روی بارداری آنها داشته باشد. رفتار های پرخطر مانند کشیدن سیگار و یا قلیان موجب کمبود وزن هنگام تولد می شود. ابتلا به بیماریهای مقاربتی مانند ایدز و مصرف موادمخدر نیز موجب ایجاد عوارض سوء درحاملگی می گردد. تشخیص به موقع و درمان مناسب این شرایط پیش از وقوع بارداری باعث می گردد مادر ،دوران بارداری بی خطر تری را طی کند و شانس بیشتری برای بدنیا آوردن، نوزاد ی سالم داشته باشد.

ایشان در ادامه در مورد اینکه در چه زنانی مراقبت پیش از بارداری باید انجام شود یادآور شد زنانی که تمایل به باردارشدن دارند و زنانیکه به قصد باردارشدن روش پیشگیری از بارداری خود راقطع کرده اند یا می خواهند قطع کنند همچنین  زنانی که نتیجه تست حاملگی آنها منفی شده است و زنانی که ازهیچ روشی برای پیشگیری از بارداری استفاده نمی کنند وزنانی که دارای بیماریهای زمینه ای ( دیابت ، فشار خون...........)و یا شرایط خاص موثر بر بارداری هستند.

 وی در مورد بیماری ها و شرایط تاثیر گذار بر بارداری که نیازمند توجه ویژه می باشند  هم گفت بیماریهای قلبی، دیابت، فشار خون بالا، کم خونی ، تالاسمی مینور،اختلالات روانی ، صرع، سل تحت درمان، بیماری تیروئید، اضافه وزن و کمبود وزن، اختلالات شدید تغذیه ای، عفونت های علامت دار واژینال، تخمدان پلی کیستیک، مصرف کنندگان مواد مخدر،آرتریت روماتویید، لوپوس، سن زیر 18 و بالای 35 سال، فاصله بارداری تا زایمان قبلی کمتر از 3 سال،  بارداری پنجم و بالاتر،  سابقه سقط مکرر، مرده زایی ، ناهنجاری جنینی، زایمان نوزادکم وزن و نارس، زایمان زودرس یا دیررس،  اختلال ژنتیکی در یکی از والدین یا بستگان درجه یک، مشکلات دهان و دندان به توجه  خاص نیاز دارند .

ایشان در مورد مهم ترین اقدام پس از شناسایی بیماریها هم گفت  پس از شناسایی عارضه یا بیماری و تا زمانی که رفع یا کنترل نشده است باید به منظور جلوگیری از بروز حاملگی پر خطر از یک روش مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده شود. در صورتی که نتیجه بررسی های پیش از بارداری غیر طبیعی است یعنی عارضه یا بیماری وجود دارد باید تا رفع و کنترل کامل آن پیگیری های لازم جهت درمان بیماریها توسط پزشک و ماما انجام گیرد.

 بهتر است این مراقبتها  حداقل 3 ماه قبل از بارداری انجام شود و در صورت انجام یکبار مراقبت پیش از بارداری تا یکسال نیاز به تکرار آن نیست.

وی در خاتمه در خصوص خدماتی که در مراقبت قبل از بارداری ارائه می گردد گفت مواردی

 چون   مصاحبه با مادر در خصوص : سابقه بیماریها ، مشکلات ژنتیکی ، مصرف سیگار و دخانیات ، مشکلات بارداری های قبلی و رفتارهای پر خطر ( برای مادر رفتار پر خطر توضیح داده شود )

      انجام معاینات ضروری شامل:معاینات دهان و دندان،تیروئید،قلب،ریه،پستان ها،شکم و اندام ها ،اندازه گیری فشارخون، نبض، وزن و قد 3     در خواست آزمایشات تکمیلی شامل: آزمایشات خون ، ادرار، انجام نمونه برداری پاپ اسمیر و انجام سونوگرافی .

   ارایه آموزش و توصیه های لازم در زمینه های: •   بهداشت فردی•    بهداشت دهان ودندان •   بهداشت روانی •   بهداشت جنسی •   رژیم غذایی مناسب و استفاده از اسید فولیک •   زمان مناسب باردارشدن و قطع روش پیشگیری از بارداری .     تجویز قرص اسید فولیک به مدت 3 ماه از قبل از بارداری  انجام واکیسناسیون( در صورت تزریق واکسن سرخجه باید حداقل تا یک ماه از یک روش موثر پیشگیری از بارداری استفاده کنید)از جمله این خدمات میگردد .

مراقبت پیش از بارداری در حال حاضر توسط کارکنان سلامت خانواده، بهورزان وماماها در کلیه واحدهای ارائه دهنده خدمت انجام میشود.

 

۳ دی ۱۳۹۳ ۰۹:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید