اخبار

شیوه صحیح قرارگرفتن وضعیت بدنی ونورمناسب درهنگام مطالعه برای دانش آموزان ودانشجویان

شیوه صحیح قرارگرفتن وضعیت بدنی ونورمناسب درهنگام مطالعه برای دانش آموزان ودانشجویان
بهترین روش مطالعه استفاده از میز و صندلی مناسب و تنظیم صحیح آن است. دانش‌آموزان ودانشجویان بهتر است موقع مطالعه صندلی را به میز نزدیک ‌تر کرده و در حالتی قرار بگیرند که قوز نکنند و یا دست‌ها به حالت افتاده نباشد. باید صندلی طوری تنظیم شده که روبه‌روی میز قرار گرفته و ارتفاع آن نیز درحدی باشد که پاها روی زمین قرار گیرد و آویزان نباشد.

    

    

    جهاندیده مسئول واحد سلامت نوجوانان ،جوانان ومدارس معاونت بهداشتی : شیوه صحیح مطالعه در کنار عوامل محیطی مانند رعایت فاصله مناسب با سطح کتاب، مکان مطالعه و استراحت چشم از مواردی است که در پیشگیری ازخستگی چشم و ضعف بینایی نقش مهمی دارد. در اغلب دانش‌آموزان و دانشجویان (( شیوه صحیح قرارگرفتن وضعیت بدنی هنگام مطالعه )) رعایت نمی‌شود. بهترین روش مطالعه استفاده از میز و صندلی مناسب و تنظیم صحیح آن است.

وی با اشاره به اینکه صندلی‌های چرخدار و متحرک بهترین وسیله برای مطالعه هستند. زیرا با این وسیله فرد نیازی به تغییر وضعیت بدنی نداشته و با چرخش صندلی می‌تواند وضعیت کتاب و مانیتور را تنظیم کند. اما در کل نشستن طولانی روی صندلی چندان برای فرد مناسب نیست زیرا بدن هیچ وضعیتی را به مدت طولانی نمی‌تواند تحمل کند. در حالت خوابیده یا نشسته فرق نمی‌کند و بدن می‌بایست همواره تغییر وضعیت داده تا دچار خمودگی نشود. این تغییر وضعیت به عواملی چون بزرگی و کوچکی جثه، بلندی و کوتاهی قد و چاقی یا لاغری اندام‌ها بستگی دارد. بعد از یک ساعت مطالعه بدن را از سمت راست به چپ و بالعکس چرخش داده و همچنین مچ دست و یا پا به طرف بالا و یا پائین حرکت داده شود.  

ایشان با تاکید بر اینکه این حرکات، هرچند حرکات کوتاهی هستند اما به گردش خون در اندام‌هایی که در درازمدت بی‌تحرک مانده‌اند کمک کرده و از بی‌حسی و خستگی در آنها جلوگیری می‌کند. به همین دلیل است که مدارس زمان  یک ساعت و ۳۰ دقیقه‌ را برای کلاس‌ها در نظر گرفته و ۱۵ دقیقه را به ساعات تفریح آنها اختصاص می‌دهند تا در این هنگام آنها مدتی از جای خود برخاسته و فعالیت بدنی داشته باشند .

اگر چنانچه تمایلی به پشت میز نشستن برای مطالعه ندارید، بهتر است به صورت نشسته درحالی که یک بالش کوچک جلوی شما گذاشته می‌شود به درس خواندن بپردازید.حتی در این گونه موارد هم باید دقت شود  به صورت خوابیده و روی شکم قرار نگیرید زیرا در این حالت فشار بیشتری به ستون فقرات و مهره‌های گردن وارد می‌شود. برخی از دانش‌آموزان ودانشجویان عادت دارند نشسته و به حالت چهارزانو درس بخوانند اما این روش به صورت طولانی‌مدت جریان خون بخصوص در پاها را مختل کرده و مانع از گردش خون می‌شود. در نتیجه یادگیری فرد را کمتر کرده و افراد چاق در این شرایط دچار بی‌حسی در اندام‌های تحتانی می‌شوند.حد فاصل طبیعی صورت تا کتاب ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر است.

 وی در خاتم افزود بهترین نور برای چراغ مطالعه نور زرد است .نور سفید برای چراغ مطالعه مناسب نیست زیرا موجب خستگی زودهنگام چشمها می گردد.نوربه هنگام مطالعه باید از سمت چپ مطالعه کننده و از پشت سر بتابد همچنین نور نباید از سطح کاغذ انعکاس داشته باشد.انعکاس نور از سطح کاغذ، به چشم ها آسیب می رساند.
بهترین رنگ های مناسب چشم برای خواندن و نوشتن رنگ های آبی و مشکی است و به همین خاطر بهتر است افراد خودکارهای خود را از همین رنگ ها انتخاب کنند.
 

۱۶ بهمن ۱۳۹۲ ۱۴:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید