اخبار

تغذیه صحیح دانش آموزان در هنگام امتحانات چگونه باشد

تغذیه صحیح دانش آموزان در هنگام امتحانات چگونه باشد
دروعده غذایی ناهار وشام سعی کنید از غذاهای مقوی و کم حجم استفاده کنید و مصرف سبزی ، سالاد و ماست کم چرب را دروعده غذایی خود فراموش نکنید.. غذاهای حاوی نشاسته مثل برنج، سیب زمینی ، ماکارونی و نان برای شب قبل از امتحان مناسب است چون باعث می شود بهتر بخوابید.


کارشناس گروه سلامت مدارس :آیا می دانید نحوه تغذیه شما در زمانی که امتحان دارید ، تا چه حد می تواند  در موفقیت شما موثر باشد؟ بنابراین سعی کنید این نکات را درزمان امتحانات خود بکار ببندید:


در ایام امتحانات نباید وعده‌های غذایی را حذف کرد، به خصوص صبحانه در کنترل استرس نقشی اساسی دارد، زیرا در هنگام صبح، میزان ترشح کورتیزول به بیشترین حد خود می رسد و صبحانه سبب کنترل استرس می‌شود. برای این وعده غذایی استفاده از یک لیوان شیر، یک یا دو عدد خرما، و همین طور  نان و کره و عسل ویا  نان وکره و مربا   ویا  نان و پنیر و  خیار ، نان وپنیر وگوجه فرنگی به همراه  2 عدد مغز گردو  (درصورت امکان )وچای توصیه می شود.همچنین  مصرف منابع غذایی  پروتئین دروعده  صبحانه قبل از امتحان موجب افزایش هوشیاری و تمرکز بهترمی شود، بنابراین مصرف تخم مرغ، پنیر و شیر به توان مغز کمک می کند و مصرف آنها در صبح روز امتحان به  همراه نان مفید می باشد.
وی در ادامه افزود :
مصرف نکردن آب ومایعات منجر به کم آبی بدن می شود که اولین علامت آن احساس خستگی وضعف است    
در دوران امتحانات مصرف وعده های غذایی و میان وعده های کم حجم وکم چرب به منظور بهبود فکر و حفظ کارایی مغزی اهمیت زیادی دارد . درایام امتحانات از خوردن  غذاهای چرب  وشور بخصوص فست فودها  خودداری کنید، زیرا غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می‌شوند و در شرایط استرس‌زا مانند ایام امتحانات، در کارکرد دستگاه  گوارش ازجمله سوءهاضمه ، تهوع و... اختلال ایجاد می کنند ومصرف انواع مغزها ) بادام ، گردو ، فندق و..) بدلیل اینکه حاوی اسید های چرب ضروری امگا 3 و بسیاری از املاح معدنی مثل آهن  وروی هستند به یاد گیری  وتمرکز حواس کمک می کنند .
 مواد کافئین دار مانند  چای وقهوه و حتی برخی شکلات ها  که دارای کافئین هستند  اگر چه در کوتاه مدت سبب بیداری و تمرکز حواس می‌شوند، اما خواص آن در مدت چند دقیقه برعکس شده و باعث برهم خوردن تمرکز و حتی کاهش یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب در فرد می‌شود.

ایشان در خاتمه افزودند: آب‌میوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های شیرین به این دلیل که انرژی زیادی را یک جا تخلیه و آزاد می‌کنند، استرس زا  هستند. مصرف آب میوه خانگی  مناسب است.

دروعده غذایی ناهار وشام سعی کنید از غذاهای مقوی و کم حجم استفاده کنید و مصرف  سبزی  ، سالاد و ماست کم چرب را دروعده غذایی خود فراموش نکنید.. غذاهای حاوی نشاسته مثل برنج، سیب زمینی ، ماکارونی و نان برای شب قبل از امتحان مناسب است چون باعث می شود بهتر بخوابید.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
۲۴ دی ۱۳۹۲ ۱۰:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید