اخبار

نکاتی در باره نمک

نکاتی در باره نمک
برای اجتناب ازمصرف بی رویه نمک بر سر سفره از نمکدان استفاده نکنید و برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در هنگام تهیه غذاها به جای نمک از سبزیهای تازه و معطر ، سیر ، لیموترش ، آویشن ، شوید استفاده کنید


نیلوفر حیدری کارشناس تغذیه گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی : نمک خوراکی حاصل ترکیب دو عنصر سدیم و کلر میباشد . اثرات نمک بر فشار خون به علت وجود عنصر سدیم در این ترکیب است . در افرادی که سطح سدیم خون بالا و سطح پتاسیم پائین است خطر افزایش فشار خون که خود مسبب بیماری های قلبی و سکته است ، افزایش می یابد. در حال حاضر مصرف سدیم در جهان در حال افزایش ومصرف پتاسیم در حال کاهش است . افزایش دریافت پتاسیم در حد توصیه شده ، فشار خون را کاهش می دهد (منابع غذایی پتاسیم عبارتند از 1-حبوبات مانند لوبیا و نخود ، 2- مغزها ،مانند گردو ، فندق ، پسته و بادام 3- سبزیجات مانند اسفناج ، هویج ، جعقری  4- میوها مانند موز و خرما )

کاهش مصرف سدیم ، فشار خون را کاهش داده و از مرگ ناشی از بیماریهای قلب و عروق جلوگیری می کند . سدیم به طور طبیعی در انواع غذاها یافت می شود اما در غذاهای فرآوری شده به میزان بیشتری وجود دارد :در نان( تقریبا معادل 250 میلی گرم سدیم در هر 100 گرم ماده ) ،در گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس ( تقریبا معادل 1500 میلی گرم سدیم در هر 100 گرم ماده ) ، در تنقلاتی مانند چیبس ، پفک ، و ذرت بو داده (تقریبا معادل 1500 میلی گرم سدیم در هر 100 گرم ماده  ) و در سسها (تقریبا معادل 7 میلی گرم سدیم در هر 100 گرم ماده )  سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که میزان مصرف سدیم در بالغین باید کمتر از 2 میلی گرم در روز (معادل حدود 5 گرم نمک ) باشد .

ایشان افزودند : مصرف زیاد نمک و غذاهای شور منجر به فشار خون بالا ، سکته قلبی ، پوکی استخوان و سرطان معده خواهد شد که برای پیشگیری از این بیماریها لازم است به نکات زیر توجه نمائیم :

3.      مصرف غذاهای شور ، مثل آجیل شور ، انواع فر آوردههای غلات حجیم شده ( پفک)  ،  چیبس ، انواع شور نظیر خیار شور ، کلم شور ، ماهی دودی ، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروی را کاهش دهید و  " نمک باید کم مصرف شود و همان مقدار کم نمک نیز فقط از نوع تصفیه شده ید دار باشد ."

 

          

۱۷ دی ۱۳۹۲ ۰۹:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید