اخبار

سه عامل مهم تأثیرگذار بر تکامل دوران ابتدای کودکی

سه عامل مهم تأثیرگذار بر تکامل دوران ابتدای کودکی
سال های اولیه عمر مهمترین زمان تکامل درطول عمر فرد محسوب می شود. در این سالها رشد و تکامل عصبی کودک چشمگیر است. اساس تکامل مغز نیز در این دوران است. پس تغذیه و محیط مواجهه مناسب، موثر است و می تواند در صورت عدم تامین، تاثیر منفی بر رفاه اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی کودک داشته باشد. تغذیه مادردر دوران بارداری و تغذیه انحصاری با شیرمادرهمگی بسیار مهم می باشند.

 کودک : تعامل بین ژنتیک و فیزیولوژی وتجارب ونیز مواجهات محیطی در تکامل کودک نقش زیر بنایی دارند. اگر این اصول ضروری برآورده نشود بر تکامل فیزیکی، روانی ویادگیری درمدرسه نیز اثر گذار خواهد بود، هم چنین کودک مستعد ابتلا به عفونت شده و سیستم ایمنی  وی قدرت کمتری خواهد داشت و در نهایت فرد مستعد ابتلا به بیماری های مزمن نیز خواهد بود .

قدرت تصمیم گیری مادردرخانه و نیز سطح سواد وی بر تغذیه کودک بسیار اثرگذار است. کوتاهی قد ناشی از سوء تغذیه مزمن ناشی از ترکیبی ازعوامل محیطی، اقتصادی و اجتماعی است که از دوران بارداری آغاز و در طول زندگی ادامه می یابد.

تغذیه کافی و مراقبت سلامت ، امنیت غذایی با ریز مغذی کافی، آب سالم، دسترسی به آموزش برای همه و حفاظت از آنها در مقابل بیماریها با واکسیناسیون از نکاتی است که در این دوران باید بدانها توجه شود.محیط گرم و نزدیک خانوادگی، تنبیه نشدن، فرصتهایی درخانواده برای کشف دنیا، یادگرفتن اینکه چطور صحبت کند و به صحبت دیگران گوش فرا دهد، دراین دوران اهمیت دارد.

نقش مرکزیتی بازی درتکامل کودکان که خود سبب تشکیل ارتباطات عصبی (سیناپس) بیشتری درمغز می گردد را باید در نظر داشت. بازی نقش اجتماعی کننده دارد. نوع بازی از کودکی به کودک دیگر، تحت تاثیر فرهنگ ، مراقبت کنندگان و والدین قرار دارد. برای مثال مادران و کودکانی که با اسباب بازی های دست ساز بازی می کنند و تمرکزی که بریادگیری و اکتشاف در این بازی ها وجود دارد، تاثیر مستقیمی برپیامدهای تکاملی اداراکی-حرکتی کودکان خواهد داشت . ولی موضوع بازی درسیاست دولتها در حاشیه قرارگرفته است . بنابراین باید کاری کرد که از راهی بتوان والدین و مراقبین را درزمینه نقش مهم بازی متقاعد نمود و آن را ارتقا و ترویج داد.

خانواده: خانواده درزمینه تکامل دوران کودکی تاثیر اولیه دارد. بیشترین محرک محیطی برای کودکان وکنترل کننده سایر ارتباطات کودک، خانواده است. مهمترین مشخصه پنهان خانواده ،منابع اقتصادی و اجتماعی آن است. منابع اجتماعی مانند مهارت والدین، شیوه های فرهنگی، وضعیت سلامت اعضا خانواده و منابع اقتصادی شامل ثروت و وضعیت اشتغال است که همگی در این قسمت مهم است. خانواده ها باید در خصوص این موارد تحت آموزش قرار گیرند .عوامل با تاثیر منفی در این حیطه عبارتند از فقر، وزن کم موقع تولد، سو تغذیه و عفونت، تعارضات و خشونت داخلی و مسائل روحی روانی والدین مثل افسردگی مادر. وضعیت اقتصادی اجتماعی بر وزن کم بدو تولد، احتمال خطر پوسیدگی دندانی، امتیاز پایین تست های شناختی، مشکلاتی درزمینه رفتاری و اجتماعی شدن و افزایش احتمال جدا شدن از مدرسه اثر گذار است.  نقش پدران نباید دست کم گرفته شود، لذا درگیر نمودن پدران و آموزش آنها باید به عنوان یکی از استراتژی ها مورد توجه قرار گیرد. حمایت دولت از خانواده ها از اهمیت شایانی برخوردار است.

  اطرافیان وهمسایگان ، شهروندی وارتباطات اجتماعی: شاخص هایی ازقبیل متوسط سطح درآمد، درصد شهروندان با مدرک دیپلم، درصد شاغلان و بیکاران، مهم هستند وهرچه این شاخص ها بهتر باشند، موفقیت کودکان در مدرسه بیشتر خواهد بود. ارتباط معکوسی بین وضع اقتصادی اجتماعی جامعه و گستردگی مواجهه با عوامل آسیب زا از جمله آلودگی هوا، فضولات، آب ناسالم، سر و صدای بیش از حدو کیفیت بد محل سکونت وجود دارد. فضای فیزیکی در دسترس کودکان فرصتهایی را ایجاد می کند تا کودکان با بازی فراگیری شان افزون گردد و قدرت کشف آنها پرورش یابد که برای تکامل شناختی، حرکتی و روحی روانی آنها مناسب است. ایجاد موسسات و تسهیلاتی برای یادگیری و خلاقیت بیشتر کودکان، مهدکودک، تسهیلات طبی، دسترسی به حمل و نقل، فرصتهای شغلی،انسجام اجتماعی، قوانین و هنجارهای جنسیتی جامعه ازموضوعات قابل توجه در این دوران است.

 

1-     

۲۷ آذر ۱۳۹۲ ۱۰:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید