اخبار

در تهیه و عرضه غذای نذری چه نکات بهداشتی را رعایت کنیم

در تهیه و عرضه غذای نذری چه نکات بهداشتی  را رعایت کنیم
در تهیه غدای نذری از مواد اولیه بهداشتی و پاستوریزه مانند کشک ، شیر، ماست و پنیر استفاده شود ، از انواع حبوبات و سبزیجات بیشتری در داخل غذاها استفاده نمایید و سعی کنید توزیع میوه را هم به عنوان یکی از مواد غذایی که می‌شود، نذر کرد در نظر بگیرید.
نیلوفر حیدری کارشناس تغذیه گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی در خصوص تهیه وتوزیع غذاهای نذری در این ایام  نکاتی را بیان نمودند :

از سرو چای داخل لیوان پلاستیکی شفاف و یا غذا در ظروف پلاستیکی خودداری کنید اما  استفاده از ظروف پلاستیکی برای ارائه نوشیدنی ها و غذاهای سرد بلامانع است ، درتوزیع غذا ، ترجیحا از ظروف یک بار مصرف برپایه گیاهی استفاده کنید و در صورت تهیه غذای نذری مثل شله زرد ، حلیم و آش از روغن  ، نمک و شکر به میزان کم استفاده کنید همچنین از شیرین کردن بیش از حد   شیرکاکائو و شربت ها به علت اینکه حاوی کالری بالایی هستند خوداری نمایید .

ایشان افزودند در تهیه غذای نذری به هیچ عنوان از روغن جامد استفاده نکنید چرا که روغن جامد حاوی مقادیر زیادی اسید های چرب اشباع و ترانس است که خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد  ،از برگرداندن روغن استفاده شده به ظرف اصلی و یا استفاده مکرر از روغن سوخته شده اکیدا خودداری کنید و از سرخ کردن زیاد سبزی ها ی مورد استفاده در غذاهایی همچون قورمه سبزی خودداری نمایید و تا حد امکان نیز  روغن مورد استفاده در طبخ غذاها را کاهش دهید و به جای سرخ کردن غذاها به تفت دادن آن ها اکتفا کنید در صورت لزوم از روغن مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده کنید .

ایشان یادآوری نمودند پوست مرغ را قبل از طبخ به طور کامل جدا کنید وغذاهای پخته را در درجه حرارت اتاق بیش از 2 ساعت نگهداری نکنید ،درب ظروف باید حتما بسته باشد و غذا در معرض هوا قرار نگیرد میزان نمک افزودنی به غذا را محدود کنید و فقط از نمک یددار تصفیه شده استفاده نمایید واز مصرف "سنگ نمک " برای خیساندن برنج اکیدا خودداری نمایید . سنگ نمک به دلیل ناخالصی هایی مثل گچ ، آهک ، شن و ماسه و آلودگی های مختلف سلامت شما را به خطر می اندازد .

همچنین از سوزاندن   غذا در زمان کباب کردن یا پخت ( کباب ، ته دیگ و... ) خودداری و از مصرف بخش های سوخته غذا پرهیز کنید .( بخش های سوخته غذا دارای ماده ای هستند که سرطان زا می باشند )

  

 

 

۱۵ آبان ۱۳۹۲ ۱۴:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید