اخبار

اهمیت اولین تماس و اولین تغذیه نوزاد در سلامتی نوزاد

اهمیت اولین تماس و اولین تغذیه نوزاد در سلامتی نوزاد
در زایمان طبیعی و یا سزارین بدون بیهوشی تغذیه نوزاد با شیر مادر بلافاصله بعد از تولد شروع میشود و در عمل های سزارین با بیهوشی به محض هوشیاری و توانایی جسمانی مادر میتوان نوزاد را در آغوش مادر گذاشت .


نوزاد بلافاصله بعد از تولد نیاز به تماس فوری با مادر دارد . او نیازمند شنیدن صدای مادر ، دیدن و بوییدن و آغوش گرم مادر است تا تنها نباشد و احساس غربت نکند.

این امر به تسریع پیوندعاطفی بین مادر و نوزاد ، برقراری جریان شیر مادر ، جلوگیری از گریه و کاهش درجه حرارت بدن نوزاد کمک میکند . در زایمان طبیعی و با سزارین بدون بیهوشی ، بلافاصله بعد از تولد سر و بدن نوزاد اورا خشک نموده و او را به صورت عریان برای تماس پوستی با بدن مادر ، روی سینه و یا شکم مادر قرار میدهند و هر دو را با پتو ویا ملافه ای میپوشانند تا گرمای بدن نوزاد حفظ شود در این حالت ضربان قلب و تنفس نوزاد منظم میشود و گریه و اضطراب او کاهش   می یابد .در این زمان نوزاد توانایی ها و هوشیاری خود را آشکار میکند او میتواند طی حدود یک ساعت خود را به سینه مادرش برساند و با لمس مادر ترشح شیر را در او تحریک کند سپس نوک سینه را بگیرد ،بو کند و اولین تغذیه را آغاز کند .

هم اتاقی مادر و نوزاد نیز بسیار مهم است چرا که سبب میشود تا مادر در کوتاهترین زمان پس از زایمان با نوزادش ارتباط برقرار کند، بدین ترتیب ترشح و برقراری جریان  شیر زودتر و بیشتر میشود.

۲۹ مهر ۱۳۹۲ ۱۲:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید