اخبار

به مناسبت روز جهانی غذا ( 24 مهر ماه )

به مناسبت روز جهانی غذا ( 24 مهر ماه )
برای اینکه میوه ها را جایگزین میان وعده های کم ارزش بکنیم بهتر است ساعت 10 صبح یا در ساعات عصر میوه ها را جایگزین انواع شیرینی جات و تنقلات کم ارزش کنیم .


 نیلو فر حیدری کارشناس تغذیه گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی به مناسبت روز جهانی غذا در خصوص مصرف روزانه میوه ها گفت : یکی از مهمترین گروههای مواد غذایی که برای حفظ سلامتی  ، شادابی و تنظیم عملکرد بخشهای مختلف بدن لازم و ضروری هستند گروه میوه ها می باشند . میوه ها در مقایسه با گروه های دیگر انرژی و پروتئین کمتری دارند و برعکس دارای مقدار قابل توجهی فیبر، ویتامین (A ، ویتامین C ) ، املاح معدنی و ترکیبات سلامتی بخش گیاهی ( رنگدانه ها ) هستند. این ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه ها برای مقاومت بدن در برابر بیماریها، ترمیم یا بهبود زخم ها سلامت پوست و...بدن ضروری می باشند.

این گروه شامل انواع میوه ، آب میوه طبیعی،کمپوت میوه و میوه های خشک می باشد. روزانه 4-2 واحد از گروه میوه ها باید مصرف شود.

هر واحد از این گروه برابر است با یک عدد میوه متوسط مثل سیب ، موز ، پرتقال ، گلابی یا نصف لیوان میوه های ریز مانند  توت ، انگور ،گیلاس و یا یک چهارم لیوان میوه خشک

میوه ها منابع غنی از فیبر هستند و وقتی میوه میخوریم مقدار زیادی فیبر وارد دستگاه گوارش ما می شود . این فیبرها باعث سریع شدن حرکات دودی روده ها می شوند و در نتیجه عبور مواد غذائی را در دستگاه گوارش سرعت می بخشند . به این ترتیب وقتی ما میوه را همراه یا بلافاصله بعد از غذا می خوریم ، مواد غذائی با سرعت بیشتری از دستگاه گوارشمان عبور می کنند و در نتیجه ، جذب  ترکیبات غذائی مضر مثل کلسترول و قند کمتر میشود .

وی در ادمه افزود اما با توجه به شرایط افراد میتوان بهترین زمان مصرف میوه ها را به ترتیب ذیل تقسیم نمود :افراد سالم در هر زمان که تمایل داشته باشند می توانند از میوه استفاده نمایند،افراد مبتلا به چاقی ، هایپرلیپیدمی ( دارای چربی خون بالا ) و دیابتیها همزمان با غذا میوه را میل کنند وافراد مبتلا به مشکلات دستگاه گوارش و افراد لاغر 2 تا 3 ساعت بعد از غذا میوه را مصرف کنند .

 

 

 



 

۲۱ مهر ۱۳۹۲ ۱۲:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید