اخبار

روش مطلوب و صحیح تغذیه شیر خوار چگونه است ؟

برقراری تماس پوستی با نوزاد بلافاصله پس از تولد و شروع شیر دهی در یک ساعت ( ترجیحا" نیم ساعت ) اول تولد بسیار مهم است .

 شیرده بایستی بطورانحصاری ( شیر خوار در 6 ماه اول تولد نیازی به مایعات و غذای دیگر ندارد و نباید به جز ویتامین چیز دیگری به نوزاد داده شود )و مکرردر شب و روز و در هر وعده نامحدود برای 6 ماه اول تولد توصیه میگردد. پس از 6 ماهگی بایستی غذای کمکی به شیر خوار داده شود و تنوع و مقدار آن به تدریج افزایش یابد ضمن اینکه شیردهی تا پایان 2 سالگی بایستی ادامه یابد.

 

چرا تغذیه با شیر مادر توصیه میشود؟

زیرا کلیه نیازهای تغذیه ای و عاطفی شیر خوار را تامین نموده ومطلوب ترین الگوی رشد و تکامل کودک را فراهم میکند. شیر مادر یک مایع حاوی سلولهای زنده و عوامل ضد عفونت است که شیر خوار را در مقابل بیماریها و عفونتهایی مانند اسهال ،عفونتهای گوارشی و تنفسی، عفونت گوش ،آسم، اگزماو آلرژی و... محافظت میکند ومرگ و میر ناشی از این بیماریها را به شدت کاهش میدهد همچنین احتمال ابتلائ به بیماریهای غیر واگیر( چاقی و بیماریهای مزمن مثل: بیماریهی قلبی عروقی ، فشار خون های بالا، سرطانها و انواع دیابت) را را در بزرگسالی کاهش میدهد .

 ترکیب شیر مادر بر اساس نیازهای شیر خوار تغییر میکند به همین دلیل شیر هر مادری برای فرزند خود بهترین است .

شیر روزهای اول ( آغوز ) حاوی عوامل ضد عفونت بسیاری است که نوزاد را که هنوز سیستم ایمنی او تکامل نیافته است محافظت میکند .

شیردهی تامین کننده گرما ، صمیمیت،عاطفه ، نزدیکی و تماس مادر کودک است که نتیجه آن ارتقائ تکامل جسمی و عاطفی کودک است به علاوه شیر مادر ارزان و همیشه در دسترس نوزاد است . مادرانی که شیر خود را به نوزاد میدهند وزن اضافی دوران بارداری را زودتر از دست میدهند و سبب پیشگیری از کم خونی و سرطان پستان و بارداری مجدد ( با مکانیسم تاخیر در شروع قاعدگی و تخمک گذاری ) در مادر میگردد .

 

۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۳:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید