اخبار

واکسیناسیون کرونا در دوران بارداری

واکسیناسیون کرونا در دوران بارداری
 
بارداری دوران بسیار ویژه در زندگی یک زن و خانواده اوست، سپری کردن این دوران در همه‌گیری کووید-۱۹می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد. مهم است بدانیم که بارداری خطر ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش نمی دهد. اما شواهد نشان می‌دهد که زنان باردار در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به فرم شدید کووید-۱۹ و همچنین زایمان زودرس قرار دارند.
کتایون جلیلی کارشناس سلامت مادران معاونت بهداشتی عنوان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع هیچ یک از واکسن‌های تولید شده برای کووید-۱۹، ویروس زنده‌ای ندارند که بتواند در بدن تکثیر شده و مشکلی را ایجاد کند. همچنین در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هیچ ‌یک از واکسن‌های کووید-۱۹، باعث مشکلات در بارداری شود.
جلیلی در ادامه بیان کرد: از آنجا که واکسن در بدن مادر پادتن ایجاد کرده و این پادتن از سطح جفت عبور کرده و به جنین می رسد و نوزاد ایمنی به دنیا می آید، همچنین پادتن از شیر مادر نیز عبور کرده و باعث بهبود ایمنی شیرخوار می گردد.
وی افزود: واکسیناسیون همه مادران باردار بالای ۱۸ سال در هر سن بارداری با واکسن سینوفارم قابل انجام است. چنانچه مادر تمایلی به انجام واکسیناسیون در ۱۲ هفته اول بارداری ندارد، می توان تا بعد از هفته ۱۲بارداری واکسیناسیون را به تعویق انداخت. در صورت تزریق دوز اول واکسن قبل از بارداری و یا عدم اطلاع از بارداری، تزریق دوز دوم به فاصله ۲۸ روز از تزریق اول می تواند انجام شود. در صورت تزریق واکسن آسترازنیکا در دوز اول، فاصله تزریق دوز دوم ۲ ماه است
وی در پایان تاکید کرد:  به منظور حفظ سلامتی مادران باردار حتی پس از تزریق کامل واکسیناسیون زنان باردار مانند سایر افراد، بایستی اقدامات احتیاطی مانند شستن مکرر دست‌ها، حفظ فاصله بین خود و دیگران و اجتناب از حضور در فضاهای شلوغ، استفاده از ماسک، خودداری از لمس چشم‌ها، بینی و دهان و مراجعه به پزشک در صورت بروز علائم (تب، سرفه یا مشکل تنفسی) را برای جلوگیری از کووید-۱۹ انجام دهند.
۱۷ آذر ۱۴۰۰ ۱۴:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید