اخبار

آخرین وضعیت مادران باردار در خصوص کرونا ویروس در تاریخ 31 فروردین 99

آخرین وضعیت مادران باردار در خصوص کرونا ویروس در تاریخ 31 فروردین 99

آخرین وضعیت مادران باردار در خصوص کرونا ویروس در تاریخ 31 فروردین 99

دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کر مانشاه عنوان کرد :

ارتقای سلامت مادران یکی از ارکان اساسی مراقبت های بهداشتی درمانی است. در نظام بهداشت و درمان کشور، سلامت مادران به عنوان یک گروه آسیب پذیر از جامعه بسیار مورد توجه مدیران و سیاستگزاران برنامه های سلامت میباشد و مراقبت های دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان، به عنوان یک اولویت مهم در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون بهداشتی دانشگاه افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا  و اهمیت مراقبت از این گروه در معرض خطر در این  بحران، 22 مورد مداخله توسط مدیریت سلامت خانواده معاونت امور بهداشتی  در راستای پیشگیری از ابتلاء زنان باردار در استان طراحی و اجرا شد، که غربالگری و شناسایی زودرس مادران و ارجاع به موقع آنان به سطوح تخصصی، به منظور دریافت خدمات درمانی  به هنگام، به عنوان یکی از راهکارهای کاهش مرگ و میر مادران بسیار ضروری بود.

دکتر شکیبا تاکید کرد : این راهکار به منظور تامین سلامت مادر و نوزاد  در این برهه زمانی مدنظر قرار گرفت و از طریق سامانه سیب توسط مراقبین سلامت و بهورزان زحمتکش کلیه مادران باردار استان در کنار سایر اعضای خانوارسریعا" مورد غربالگری تلفنی قرار گرفتند.

وی افزود : قابل ذکر است از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا در استان تا  کنون 95 درصد مادران باردار حداقل یکبار غربالگری شده و تحت آموزشهای مرتبط با بیماری کووید 19 قرار گرفته اند، از بین مادران غربالگری شده 1.5 درصد داری علامت بیماری کووید 19 بودند که پس از انجام اقدامات بیشتر و ارائه آموزشهای لازم ، 35.6 درصد از بیماران علامت دار نیاز به ارجاع به پزشک داشته و به مراکز خدمات جامع سلامت 16 ساعته استان مراجعه نمودند .

دکتر شکیبا افزود: بر اساس بررسی و تشخیص پزشکان مراکز 16 ساعته ، تنها   15 درصد از مادران دارای علامت و ارجاعی به مرکز، نیاز به دریافت خدمات بیمارستانی یا بستری شدن داشته اند و مابقی در مراکز مذکور تحت درمان قرار گرفته و توصیه به رعایت موارد بهداشتی و قرنطینه در منزل شدند که این امر به کاهش ازدحام زنان باردار در بیمارستانها منجر شده است.

وی افزود : لازم به ذکر است در بین مادران ارجاعی به بیمارستان 5 مورد بیمار کووید مثبت پیدا شد و تحت درمانهای اختصاصی قرار گرفتند که هر 5 نفر ترخیص شده و3 نفر دوران قرنطینه ی آنها نیز به پایان رسیده است و2  نفر فعلا" در قزنطینه میباشند. حال عمومی همه ی آنها خوب و روند رو به بهبود دارند و بطور مداوم توسط ماما و کارشناسان ستادی شهرستانها و استان مورد پیگیری قرار میگیرند.

تعداد کل مادران باردار

مورد انتظار در حال حاضر

تعداد مادران باردار غربالگری شده

تعداد مادران  علامت دار

تعداد مادران نیازمند ارجاع به پزشک

تعداد مادران نیازمند ارجاع به بیمارستان

تعداد مادران باردار کووید مثبت

تعداد مرگ مادر به دلیل کووید

14050

13345

205

73

11

5

0

درصد مادران باردار غربالگری شده

درصد مادران  علامت دار نسبت به غربالگری شده

درصد مادران نیازمند ارجاع به پزشک نسبت به مادران غربالگری شده

درصد مادران نیازمند ارجاع به بیمارستان نسبت به مادران ارجاعی به پزشک

درصد مادران باردار کووید 19 مثبت نسبت به مادران ارجاعی به بیمارستان

درصد مرگ مادر به دلیل کووید

95

1.5

35.6

15

45

0

۳۱ فروردین ۱۳۹۹ ۱۳:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید