اخبار

نکات مهم بهداشتی ذبح دام و مصرف گوشت در عید سعید قربان

ذبح دام،مصرف گوشت، عید قربان



دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان ،به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) با تاکید بر اینکه باید توصیه های بهداشتی برای ذبح دام در عید قربان مورد توجه جدی قرارگیرد گفت: مردم از هرگونه کشتار دام خارج از کشتارگاه و مراکز مشخص شده، خودداری کنند و دام را از میادین تحت نظارت اداره دامپزشکی خریداری نمایند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر شکیبا عنوان کرد: گوشت قربانی جهت از بین رفتن ویروس ها و میکروب های احتمالی باید به مدت ۲۴ ساعت در یخچال در دمای ۴ درجه سانتی گراد بماند‌ و سپس مصرف شود.

وی تاکید کرد:از هرگونه تماس بدون وسائل محافظت شخصی ( شامل دستکش، عینک، چکمه، گان، وعینک) با دام، له کردن کنه بر روی بدن دام و خرید گوشت های بین جاده ای یا ذبح شده و آویزان شده در کنار جاده ها، خیابان ها، و حاشیه شهر ها اکیدا خودداری کنند.

دکتر شکیبا با عنوان اینکه به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است ذبح و مصرف نکنید گفت: کنه های ناقل تب کریمه کنگو عمدتا روی بدن دام هستند و دست زدن به این کنه ها می تواند موجب انتقال این بیماری شود.

وی تاکید کرد:حتما شستشوی لاشه ،ابزار و تجهیزات استفاده شده در ذبح دام با آب سالم صورت پذیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه در پایان از عموم مردم خواست در صورت مشاهده هر مورد ذبح غیربهداشتی دام و یا خرید و فروش غیرمجاز آن در سطح شهر به شماره ۱۹۰ گزارش دهند.
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ ۲۱:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید