اخبار

توصیه هایی برای پیشگیری از گرمازدگی در مراسم پیاده روی اربعین

توصیه هایی برای پیشگیری از گرمازدگی در مراسم پیاده روی اربعین


معاون بهداشتی دانشگاه باتوجه به اینکه امسال مراسم عظیم پیاده روی اربعین حسینی (ع)  در روزهای تابستان برگزار می گردد و گرمسیر بودن مرز خسروی در کرمانشاه و کشور عراق شرایط را برای گرمازدگی زائران عزیز فراهم می کند توصیه کرد: نوشیدن آب برای جلوگیری از گرمازدگی را جدی بگیرید و در مسیر حتما از آب آشامیدنی به مقدار لازم استفاده کنید.

 

 دکتر شکیبا در گفتگو با میز خبر روابط عمومی دانشگاه بیان کرد:گرمازدگی شدیدترین شکل بیماری‌های ناشی از افزایش دماست که در صورت ابتلا به آن، زندگی و سلامت فرد مبتلا به شدت به خطر می‌افتد.

وی توجه به برخی نکات برای حفظ سلامت و جلوگیری از گرمازدگی زائران را مهم و ضروری دانست و اظهار کرد: تا جای ممکن از لباس‌های گشاد، نخی و خنک استفاده کنید و از همراه داشتن بار اضافه بپرهیزید.


دکتر شکیبا بابیان اینکه تا حد امکان نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار مصرف نکنید، چرا که بدن را کم آب و خشک می‌کنندعنوان کرد: شربت‌های سنتی همچون سکنجبین، خاکشیر و تخم شربتی را جایگزین آن کنید.


رییس مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه مصرف یخ و آب بسیار خنک نیز دمای بدن را بالا برده و موجب ایجاد عطش می‌شو تاکید کرد:به همین دلیل، مصرف آن را به حداقل برسانید.


وی با تاکید براینکه غذاهایی استفاده کنید که بدن، آب کم‌تری از دست می‌دهد گفت: به جای استفاده از شیرینی، غذاهای شور، کنسروها، غذاهای سرخ کرده و ادویه‌ها که باعث تشدید تشنگی می‌شود، به مصرف میوه‌ها به ویژه هندوانه و طالبی اهتمام داشته باشید و از غذاهایی با طبع گرم کم‌تر استفاده کنید و در مسیر، بی‌رویه غذا نخورید.


دکتر شکیبا با بیان اینکه از عرقگیر استفاده کرده و برای جلوگیری از گرمازدگی در طول روز در موکب‌ها استراحت کرده و عصر یا شب‌ها به پیاده‌روی پرداخته و به مسیر خود ادامه دهید گفت: از چفیه، کلاه و عینک در طول مسیر حرکت استفاده کنید و هر از گاهی چفیه خود را با گلاب یا آب مرطوب کنید.


وی خاطر نشان کرد:در صورت بروز خستگی یا کوفتگی، حرکت در مسیر زیارت را برای ساعاتی متوقف کرده و پس از بهبودی نسبی به ادامه مسیر بپردازید.


 دکتر شکیبا در پایان توصیه کرد:تا قبل از رفتن به زیارت اربعین و به منظور آمادگی برای تشرف به راهپیمایی اربعین، صبح‌ها آب ولرم، آبلیمو و عسل بنوشید و تعدادی لیموترش تازه به همراه داشته باشید تا در صورت عطش یا گرمازدگی از آن استفاده کنید.

۲۰ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید