اخبار

خطر سنجی راهی مهم برای پیشگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی

خطر سنجی راهی مهم برای پیشگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی


دکتر شکیبا در گفتگو با روابط عمومی امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کردند : 
به همه هم استانی های عزیز بالای 30 سال توصیه می کنم که برای انجام خطر سنجی به نزدیک ترین پایگاه سلامت و یا خانه بهداشت روستای خود مراجعه نموده و با انجام خطر سنجی از وضعیت سلامت خود آگاه شوند. 

وی اظهارداشتند :نتایج بررسی های اپیدمیولوژیک نشان می دهد که چهار بیماری غیرواگیر مهم شامل بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت، سالانه موجب  ۲۸ میلیون مرگ در جهان هستند. بیماری های فوق بیشترین سهم را در بار بیماری های غیرواگیر در کشورهای با در آمد کم و متوسط دارند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر این بیماریها که در مراقبت های بهداشتی اولیه با عنوان خطر سنجی سکته های قلبی و مغزی (ایراپن) ارائه شده است، از سال ۱۳۹۶ در بسته خدمات طرح تحول سلامت در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اجرایی شده است.

  دکتر شکیبا تاکید کردند : خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی ابزاری مناسب برای محاسبه میزان احتمـال وقـوع سـکته قلبـی و مغـزی در ١٠ سال آینده می باشد. همچنین بیماران مشکوک به فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا شناسایی شده و تحت پیگیری قرار خواهند گرفت. 

ایشان ادامه دادند: مراقبین سلامت و بهورزان در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت در ابتدا برای همه افراد ٣٠ سال و بالاتر با گرفتن شرح حال، انجام معاینات تن سنجی، کنترل فشار خون و بررسی آزمایش قند ناشتا و چربی خون خدمت خطرسنجی را تکمیل می‌کنند. سپس میزان «خطر ١٠ ساله بروز سکته های قلبی و مغزی کشنده یا غیرکشنده» محاسبه می شود.

این مقام مسئول تصریح کردند: بعد از ارزیابی صورت گرفته، افراد در ۴ گروه، خطرکم (کمتر از ١٠ %)، خطر متوسط (١٠ تا ٢٠ %)، خطرزیاد (٢٠ تا ٣٠ %)، خطر خیلی زیاد (٣٠ %و بیشتر) قرار می گیرند. اگر فردی در گروه با احتمال خطر کمتر از ١٠ درصد باشد به معنی این است که طی ١٠ سال آینده کمتر از ده درصد احتمال دارد دچار سکته قلبی یا مغزی شود. افراد با خطر ٢٠ درصد و بالاتر برای ارزیابی های تکمیلی و اقدامات درمانی به پزشک ارجاع می شـوند. به افرادی که مورد ارزیابی خطر قرار گرفته اند، آموزش رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی کافی، عدم مـصرف دخانیـات و الکل ارائه می شود و نوبت خطرسنجی بعدی به وی اعلام می‌گردد تا بعد از عملی کردن آموزش ها جهت محاسبه مجدد به واحدهای ارائه دهنده خدمت مراجعه نماید .

📎🌐 اخبار امور بهداشتی استان کرمانشاه را در وب سایت و پیام رسان زیر دنبال نمایید: 🔻


📲 پیام رسان ایتا 🔽 

https://eitaa.com/behdashtkermanshah 

📲 وب سایت دانشگاه 🔽
www.kums.ac.ir
۶ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید