اخبار

"مشارکت همه جانبه جامعه،برای دستیابی به حذف سل "

"مشارکت همه جانبه جامعه،برای دستیابی به حذف سل "

23مهر ماه هرسال به جهت تقارن  با سالروز در گذشت محمود ابن زکریای رازی  وتحقیقات ارزنده آن حکیم گرانقدر در باره بیماری سل  روز ملی مبارزه با سل  نامگذاری گردیده است .نظر به ضرورت بزرگداشت این مناسبت  با شعار سازمان بهداشت جهانی "مشارکت همه جانبه جامعه،برای دستیابی به حذف سل " اطلاع رسانی وحساس سازی همگانی در راستای ارتقای اگاهی عموم الزامی  می باشد .

دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد :

 سل یک بیماری عفونی ناشی از میکروبی بنام باسیل سل است که معمولا 80 درصد موارد ریه ها را مبتلا  ولی میتواند موجب ابتلا  اعضای دیگر بدن  مانند استخوانها ،مفاصل ، کلیه ، پوست و..... شود .

معاون بهداشت افزود : سل بطور عمده یک بیماری قابل انتقال از راه هواست ،هنگام عطسه سرفه حرف زدن وخندیدن توسط بیمار مبتلا به سل ریوی قطراتی ریز حاوی میکروب سل  در هوا پراکنده میشود که  به مدت چند ساعت در هوا به حالت معلق باقی می ماند  اگر فردی سالم در هوای الوده به این قطرات ریز تنفس نماید  میکروب سل وارد ریه ها  می شود با این حال برای انتقال بیماری تماس طولانی  ونزدیک با بیمار لازم است .

دکتر شکیبا اشاره کرد: علایم بیماری  : شاه علامت بیماری سل سرفه طول کشیده بیش از دو هفته است ، کاهش وزن،  خلط خونی،  تنگی نفس   خستگی زودرس وبی اشتهایی از دیگر علایم بیماری سل   می باشد.

 تشخیص بیماری سل از طریق ازمایش میکروسکوپی خلط (در دسترس ترین  وارزانترین روش)  گرافی قفسه سینه وسی تی اسکن و... میباشد . انجام آزمایش خلط و درمان بیماران مبتلا به سل در کشور ما رایگان می باشد.

وی در پایان اشاره کرد: بعد از گذشت دو سال از بروز پاندمی کووید-19 ،که سبب غفلت از تشخیص به موقع و درمان موثر سل شد میبایست برای رفع تبعات منفی پاندمی کووید-19 بر برنامه کشوری سل و حرکت در مسیر تعهدات بین المللی ، عزم واراده همه جانبه را مهیا واحیا کنیم.

۲۴ مهر ۱۴۰۱ ۱۴:۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید