اخبار

"با اقدام برای سلامت قلب به سلامت جامعه کمک کنیم"

"با اقدام برای سلامت قلب به سلامت جامعه کمک کنیم"

روز جهانی قلب در سال 2022 زنده است

29 سپتامبر(7 مهر 1401)

 

سلامت قلب، سلامت جامعه



بیماریهای قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا و همچنین در ایران و استان کرمانشاه می باشد. تقریبا هر ساله 5 میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری های قلبی عروقی فوت می کنند که این میزان، 31٪ کل مرگهای جهانی و نیمی از مرگ های ناشی از بیماریهای غیرواگیر است. اکثریت این مرگ ها ناشی از بیماری عروق کرونر قلب است که به شکل سکته های قلبی و مغزی تظاهر می کند.

دکترابراهیم شکیبا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: عوامل خطر رفتاری بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی شامل: استعمال دخانیات، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، اضافه وزن و چاقی است و عوامل خطر بیلوژیک شامل فشارخون بالا، قند خون بالا، افزایش کلسترول خون که نهایتاً منجر به بیماریهای قلبی عروقی می گردد.

معاون بهداشت دانشگاه گفت: برگزاری روز جهانی قلب نقش بسیار مهمی در تغییر این عوامل خطر را دارد. این روز بزرگترین اقدام در جهت افزایش آگاهی جهانی برای بیماری های قلبی عروقی است و از زمان طرح آن از سال 1999، به سرعت گسترش یافته و باعث مشارکت و حمایت جهانی گسترده ای شده است.

 این نوآوری، موفق ترین بسیج در جهت پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی است. این روز یک فرصت جهانی است که می توان برای ارتقای آگاهی عمومی و تشویق افراد، خانواده ها، جوامع و دولت ها برای اقدام فوری جهت کنترل بیماری های قلبی عروقی استفاده کرد.

رییس مرکز بهداشت استان افزود: هر سال مراسم روز جهانی قلب در سراسر دنیا با یک موضوع که مسائل کلیدی و عناوین مرتبط با سلامت قلب را منعکس می کند، برگزار می گردد و در طول سال مناسبت های گوناگون و فعالیت های مختلف مرتبط با سلامت قلب سازماندهی می شود. همه سازمان ها می توانند در برگزاری این روز مشارکت و از آن حمایت نمایند.

معاون بهداشت دانشگاه افزود : امسال روز جهانی قلب در روز پنجشنبه 29 سپتامبر 2022 مصادف با 7 مهر ماه 1401 برگزار شده است. موضوع امسال « USE for every »  تعیین شده است. شعار «سلامت قلب، سلامت جامعه» به عنوان شعار ملی و پیام اصلی نیز «با اقدام برای سلامت قلب به سلامت جامعه کمک کنیم» در نظر گرفته شده است.

معاون بهداشت دانشگاه نکته مهم بعدی این است که: هدف این روز این است که با اقدام برای سلامت قلب به سلامت جامعه و طبیعت کمک کنیم. ضروری است که افراد بدانند چگونه می توانند با انتخاب شیوه زندگی سالم و تغییرات ساده رفتاری ، سلامت قلب خود را حفظ کنند (مانند مقابله با فشارهای روانی، کاهش فشارخون بالا، داشتن رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب) و دولت ها بدانند اقداماتی که برای سلامت قلب انجام میشود در سطح گسترده به سلامت نوع بشر و ایجاد دنیای با عدالت (با توزیع و دسترسی عادلانه خدمات بهداشتی درمانی و حمایت از برنامه های مبارزه با بیماری های قلبی عروقی) و سلامت سیاره و طبیعتی که در آن زندگی می کنیم (مانند برنامه های اجتماعی ،فردی، پیشگیری از آلودگی هوا، جنگلها و دفع زباله ها) کمک می کند.

ما شما را تشویق می کنیم تا

از قلب برای دسترسی به مراقبت های بهداشتی استفاده کنید

از قلب برای صلح استفاده کنید

از قلب برای آموزش استفاده کنید

از قلب برای هوای تازه استفاده کنید

از قلب برای جنگلها تازه استفاده کنید

از قلب برای کاهش تولید زباله استفاده کنید

از قلب برای کاهش فشارخون استفاده کنید

از قلب برای رژیم غذایی سالمتر استفاده کنید

از قلب برای فعالیت بدنی مناسب استفاده کنید

   دکتر شکیبا عنوان کرد: در روز جهانی قلب 1401، ما از تمامی مردم می خواهیم تا از این فرصت برای سلامت جامع، طبیعت و سلامت خود به بهترین نحو استفاده نمایند. مبارزه با بیماریهای قلبی عروقی نکته ای است که برای هر قلب تپنده ای اهمیت دارد.  

به منظور پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی توصیه می شود که با انتخاب شیوه زندگی سالم و تغییر ساده رفتاری، سلامت قلب خود را حفظ کنید:

     - تغذیه سالم و مناسب داشته باشید

     - روزانه 5 سهم میوه و سبزی (معادل 400 گرم) میل کنید

     - مصرف غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده حاوی نمک، شکر و چربی زیاد را محدود کنید

 مصرف نوشابه ها و آبمیوه های شیرین را کاهش دهید و بجای آن آب سالم و یا آبمیوه های طبیعی را انتخاب کنید

-         از میوه های تازه به جای انواع شیرینی و سایر مواد غذایی شیرین استفاده کنید

-          به مصرف دخانیات نه بگویید

   - الکل مصرف نکنید

   - تصمیم بگیرید حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و 5 روز در هفته انجام دهید و یا حداقل 75 دقیقه فعالیت بدنی با شدت زیاد در طول هفته انجام دهید.(در 3 تا 5 روز هفته)

   - در کاهش اضافه وزن و چاقی خود اقدام کنید

   - غذاهای محل کار یا مدرسه را در منزل تهیه کنید

   - اگر به فشارخون بالا، دیابت و کلسترول بالا مبتلا هستید حتما به پزشک مراجعه و داروهای خود را بطور منظم مصرف کنید.

  - در دوران اپیدمی کووید 19، بیماران قلبی عروقی در معرض خطر بیشتری برای ابتلای شدیدتر به کووید 19  هستند بنابراین از مراقبت و معاینات دوره ای قلب خود غافل نشوید

 

۱۰ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید