اخبار

هفته ملی سلامت سالمندان با شعار "تاب آوری و مشارکت زنان سالمند" 6 تا 12 مهر ماه سال 1401

هفته ملی سلامت سالمندان با شعار "تاب آوری و مشارکت زنان سالمند"  6 تا 12 مهر ماه سال 1401

  

اول اکتبر مصادف با نهم مهرماه، روز جهانی بزرگداشت مقام سالمند، با شعار " تاب آوری و مشارکت زنان سالمند " عنوان شده است. زندگی یعنی تغییر. اگر فرد در مقابل تغییرات زندگی منعطف نباشد، همواره توانایی مواجهه با آن را از دست می دهد. تاب آوری به مفهوم ظرفیت بازگشت از دشواری و توانایی در ترمیم خویشتن است. به واسطه تاب آوری فرد در مواجهه با سختی‌ ها می تواند قوام و سلامت خود را حفظ کند. این ظرفیت انسان می ‌تواند باعث شود تا او پیروزمندانه از رویدادهای ناگوار بگذرد و علی‌رغم قرار گرفتن در معرض تنش ‌های شدید، شایستگی اجتماعی وی حفظ شده و ارتقا یابد. یکی از عوامل موثر بر تاب آوری سالمندان توانمند سازی آنان است. توانمند سازی سالمندان موجب افزایش عزت نفس در آنان شده و باعث می شود آنان در کنار آمدن با استرس ‌های زندگی موثرتر عمل کنند. محیط حمایتگر یکی دیگر از عوامل موثر بر تاب آوری است. توسعه ارتباطات و حمایت های اجتماعی، برخورداری از روابط عاطفی و اجتماعی محکم، عامل بسیار مهمی در سلامت روان انسان به شمار می‌رود.

دکتر شکیبا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: محور شعار سازمان ملل متحد در سال جاری"تاب آوری و مشارکت زنان سالمند" است. تقریبا در تمام نقاط جهان امید به زندگی زنان بیش از مردان است. بنابر این زنان سالمند باید بتوانند نقش خود را در خانواده و جامعه ایفا نمایند. نابرابری جنسیتی واقعیتی است که در جوامع مشهود است. نابرابری جنسیتی پدیده ای اجتماعی است که در آن با افراد متعلق به دو جنس به گونه ای یکسان رفتار نمی شود. هدف اصلی از بزرگداشت روز سالمند، بالا بردن آگاهی عمومی جامعه از وضعیت افراد سالمند و حمایت از آنها در تمام مراحل سالمندی است. به همین دلیل در شعار امسال بر کاهش شکاف جنسیتی در بهداشت و آموزش که می تواند به طور قابل توجهی فقر را کاهش دهد و باعث رشد اقتصادی ملی شود. و بر کیفیت زندگی زنان تاثیر گذار باشد، تاکید شده است. همچنین بر راهبردهای حساس سازی جامعه و مسئولین با رویکرد مبتنی بر بازاریابی اجتماعی جهت مناسب‌سازی و کاهش شکاف جنسیتی در آموزش، بهبود دسترسی زنان به منابع اقتصادی، افزایش مشارکت سیاسی آنها، و توانمند سازی آنها برای دستیابی به حقوق خود برای مشارکت در اجتماع و تعیین سرنوشت بسیار مهم است.

دکتر شکیبا در ادامه گفت: پرهیز از رفتارهای قالبی و کلیشه های منفی برخاسته از تبعیض سنی و جنسیتی باید در جامعه نهادینه گردد. این امر به واسطه ی فرهنگ سازی و برقراری عدالت سنی و جنسیتی در کلیه ی حوزه های اجتماعی از جمله حوزه ی سلامت، می تواند منتج به سازگاری و تاب آوری، تندرستی و رشد زنان سالمند گردد و موجبات مشارکت اجتماعی فعال آنان را فراهم آورد. بیش تر از پیش توجه شود.

هفته سالمند امسال با رویکرد گرامیداشت تکریم و منزلت سالمندان، از ششم تا دوازدهم مهرماه 1401 می باشد و عناوین روزهای آن عبارتند از:

روز چهار شنبه 1401/7/6: روز رسانه، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی

روز پنج شنبه 1401/7/7: روز آموزش و توانمندسازی

روز جمعه 1401/7/8: روز خانواده و جامعه دوستدار سالمند

روز شنبه 1401/7/9(روز جهانی سالمند): روز تاب آوری و مشارکت زنان سالمند

روز یک شنبه 1401/7/10: روز مراقبت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی

روز دوشنبه 1401/7/11: روز حمایت های اجتماعی، رفاهی و اقتصادی

روز سه شنبه 1401/7/12: قانونگذاری، سیاست گذاری و راهبری امور سالمندان

۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید