اخبار

⭕️ کنترل دخانیات یک مسئولیت همگانی

⭕️ کنترل دخانیات یک مسئولیت همگانی
 
 
 📌استعمال دخانیات شایعترین عامل پیشگیری مرگ و میر و ناتوانی در جهان است. وجود 4000 نوع ماده شیمیایی و سم در ترکیب دود قلیان و سیگار و استنشاق آن موجب بروز مخاطرات  بسیاری برای سلامت مصرف کنندگان دخانیات و اطرافیان افراد سیگاری می گردد .
 
📌طبق مطالعات انجام شده بیماریهای مرتبط با استعمال دخانیات ، حداقل 25 نوع بیماری خطرناک شامل انواع سرطانها و بیماریهایی مانند قلب و عروق ، ریه ، کبد ، گوارش ، جنین ، نازایی و … به اثبات رسیده است .
 
 📌در حال حاضر یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر از جمعیت جهان مصرف کننده دخانیات هستند. سالانه حدود8 میلیون مرگ ناشی از استعمال دخانیات در دنیا گزارش شده و  حدود یک میلیون مرگ به دلیل مواجهه با دود دسته دوم اتفاق می افتد که این افراد مصرف کننده دخانیات نیستند.
 
 💢دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت وگو با میز خبر روابط عمومی دانشگاه :🔻🔻
 
🔸 بدون شک اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آئین‌نامه اجرائی آن در خصوص ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و وسایط نقلیه عمومی و توسعه طرح‌های مکان عاری از دخانیات بدون حمایت مسئولین محقق نخواهد شد.
 
🔸 از دیگر برنامه های بازدارنده که مسئولین میتوانند نقش بسزایی داشته باشند پیشنهاد افزایش مالیات و درخواست افزایش قیمت مواد دخانی ست که به طور قطع کاهش مصرف را به دنبال خواهد داشت. 
 
🔸 بسیج همگانی آموزش مضرات دخانیات در صورتی امکان پذیر است که مسئولین رسانه این موضوع را عملیاتی نمایند و مشارکت عمومی در آگاه‌سازی و مطالبه گری در خصوص مضرات استعمال دخانیات، طراحی و اجرای کمپین‌های با جلب حمایت سمن ها و سازمان های مردم‌نهاد امکان پذیر است.
 
🔸 هر طرح یا برنامه زمانی موفق خواهد شدکه حمایت و مقبولیت همه جانبه مردم، مسئولین و سمن ها را داشته باشد.
 
🔸 دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با همکاری سایر ادارات و ارگان های ذیربط به منظور کاهش مصرف دخانیات انجام اقداماتی را در دستور کار خود قرارداده است.
 
🔸 با توجه به امکان ثبت شکایات مردمی در سامانه بهداشت 190 در رابطه با تخلفات مصرف دخانیات در اماکن عمومی و راه اندازی کلینیک های ترک دخانیات امید است با حمایت و همکاری مسئولین و شهروندان  شاهد کاهش مصرف دخانیات در استان باشیم. 
 
🔸 ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت مجامع امور صنفی، تولیدی، توزیعی در خصوص آموزش و بستر سازی مناسب جهت جلوگیری از عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع موادغذایی از جمله این اقدامات است.
 
🔸 تشکیل تیم های بازرسی مشترک با ارگان های ذیربط برای بازرسی اماکن عمومی و مراکز عرضه قلیان ومواد ، ممنوعیت تبلیغات دخانیات ، آموزش عمومی در خصوص مضرات مصرف دخانیات ، کمک به ترک دخانیات در مراکز جامع سلامت ، اجرای برنامه شهر و روستای بدون دخانیات نیز از دیگر اقدامات می باشد.
 
#هفته_سلامت_۱۴۰۱
 
🆔️@k_health
 
https://t.me/k_healthmedia/3308
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید